22 juni 2019

The Poppy War

Titel: The Poppy War
Originalets titel: -
Författare: R.F. Kuang
Översättare: -
Serie: The Poppy War
Antal sidor: 530
Utgivningsår: 2018
Förlag: Harper Voyager
Utläst: 4/6

Handling
When Rin aced the Keju—the Empire-wide test to find the most talented youth to learn at the Academies—it was a shock to everyone: to the test officials, who couldn’t believe a war orphan from Rooster Province could pass without cheating; to Rin’s guardians, who believed they’d finally be able to marry her off and further their criminal enterprise; and to Rin herself, who realized she was finally free of the servitude and despair that had made up her daily existence. That she got into Sinegard—the most elite military school in Nikan—was even more surprising.

But surprises aren’t always good.

Because being a dark-skinned peasant girl from the south is not an easy thing at Sinegard. Targeted from the outset by rival classmates for her color, poverty, and gender, Rin discovers she possesses a lethal, unearthly power—an aptitude for the nearly-mythical art of shamanism. Exploring the depths of her gift with the help of a seemingly insane teacher and psychoactive substances, Rin learns that gods long thought dead are very much alive—and that mastering control over those powers could mean more than just surviving school.

For while the Nikara Empire is at peace, the Federation of Mugen still lurks across a narrow sea. The militarily advanced Federation occupied Nikan for decades after the First Poppy War, and only barely lost the continent in the Second. And while most of the people are complacent to go about their lives, a few are aware that a Third Poppy War is just a spark away . . .


Tankar om titel och omslag
Jag gillar titeln, passar boken bra och det finns tydlig koppling till boken och vad den handlar om. Tycker omslaget påminner ganska mycket om omslaget till Brandon Sandersons Sista riket, förutom att The Poppy War är röd och vit.

Mina tankar om boken
Denna bok har cirkulerat en hel del på Booktube och när Camilla föreslog att vi skulle läsa den lämnade jag in ett inköpsförslag till biblioteket som köpte in den. I just det här fallet hade jag nog för höga förväntningar på boken, då den fått väldigt bra omdömen på exempelvis Goodreads.

Jag hade från början svårt att komma in i boken. Det var perioder där inte så mycket hände och sen hände allt på en gång. Det var dessutom väldigt många namn och karaktärer att hålla rätt på. Ju närmare slutet man kom desto mer intressant blev den och jag känner mig ändå öppen för att läsa fortsättningen.

Detta är en väldigt mörk fantasy, den innehåller mycket våld, blod, död, droger och krigsskildringar. När man väl kommit in i boken och vant sig vid att läsa krigsskildringarna är det ändå ganska intressant, inte minst den miljö som Kuang bygger upp. Boken är inspirerad av ett verkligt krig i Kina och det finns tydliga kopplingar till asiatisk kultur och religion.

Jag hade också svårt att få grepp om karaktärerna, och sen var det väldigt många karaktärer som bara introducerades i förbifarten. Rin som är en av huvudkaraktärerna är dock intressant att följa. Inte minst tycker jag det känns lite uppfriskande att läsa om en karaktär som inte nödvändigtvis hör till den goda sidan.

Slutet känns ändå spännande och jag kan som sagt tänka mig att läsa även nästa bok i serien. Dock var det nog mina höga förväntningar som ställde till det, då jag endast läst massa lovord om boken-

3 bra saker med boken: karaktärer, miljö och trovärdiga krigsskildringar

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Hade också bara hört gott om denna bok innan vi läste den. Men nu efteåt hörde jag något liknade vad du och jag tyckte om den från en dansk booktuber, så jag funderar den kanske inte passar oss skandinavier(finns det ens ett sådant ord?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, har jag inte ens tänkt på att det kan vara en möjlighet. Fast tycker inte att det borde spela någon roll egentligen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...