25 oktober 2019

Film: Dumbo (1941)

Handling
The stork delivers a baby elephant to Mrs. Jumbo, veteran of the circus, but the newborn is ridiculed because of his truly enormous ears and dubbed "Dumbo". After being separated from his mother, Dumbo is relegated to the circus' clown acts; it is up to his only friend, a mouse, to assist Dumbo to achieve his full potential.

Filmen är regisserad av Ben Sharpsteen och är 64 minuter lång. Rösterna gjordes av bland annat John McLeish och Edward Brophy. Filmen hade urpremiär 23 oktober 1941.

Jag såg filmen 28 september.

Mina tankar
Tillsammans med Camilla har jag sett några av Disneys filmer kronologist i den ordning de är utgivna.

Varje gång jag ser en av dessa gamla filmer blir jag hänförd över teckningsstilen och vilket arbete som krävdes för att skapa en film. Sedan gillar jag när det är klassiskt tecknat och inte dataanimerat.

Jag hade egentligen ingen större koll på Dumbo, visste egentligen bara att det var om en elefant med stora öron. Men jag tyckte denna film var rätt så mysig och underhållande.

Visst märks det att filmen har en del år på nacken, tänker på hur cirkuslivet beskrivs och djuren behandlas, men jag väljer att försöka bortse från detta.

Tycker Dumbo är så söt, och det finns både lite roliga scener och så några sorgliga också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...