6 oktober 2019

Min bokresa #58 - The Buojee Booktuber Tag

Även den här söndagen tänker jag vara med i Camillas bokresa.

Den här tagen handlar alltså om hur vi spenderar pengar på böcker.

Jag är inte en sådan som spenderar jättemycket pengar, speciellt inte nu när jag studerar.

1. What is your average monthly budget for books?
Nu köper jag ju så sällan böcker. De enda böcker jag köpt de senaste åren är kurslitteratur, som inte direkt är billigt. Resten lånar jag från biblioteket.


Tanken är väl att när studietiden är över att kanske mest köpa böcker som inte finns på svenska. Tidigare har jag beställt från Bookdepository som jag tycker är väldigt bra. Dock är skillnaden i pris väldigt liten just nu.
2. What's the most you've ever spent in a bookstore?

Ingen aning. Sen är jag sällan i fysiska bokhandlar så det kan jag inte svara på.
3. Are you willing to pay full price for a brand new release, or will you wait until you have a coupon or there's a sale?
Då måste det vara en bok som jag verkligen, verkligen vill ha och och som jag inte kan få tag på biblioteket. Annars brukar jag gilla att köpa när det är rea.
4. Would you rather buy one new book or several less expensive used copies?
Jag köper gärna böcker som är second-hand och brukar själv rensa ut mina bokhyllor nån gång då och då och lämna bort.

5. What do you think is a reasonable price for a new hardback book? A paperback? An eBook?

Nu köper jag ju så sällan böcker och jag förstår ju att de måste ta betalt för dem. Men en pocket så skulle jag säga mellan 70-100 kronor. Inbundet är betydligt svårare att prissätta, men 100+ kronor där och E-bok ska i mina ögon ha ett lägre pris än pocket.
6. Is a signed book worth more to you? How about a first edition?
Njae, skulle jag väl inte påstå bok. Har ibland fått signerade recex och den känns ju lite mera värd. Men inte att jag aktivt skulle lägga pengar på en bok för att den skulle vara signerad.
7. What is your most valuable book (sentimental or actual value)?
Jag har ingen aning! Sitter och försöker komma på någon barnbok som har sentimentalt värde men kommer inte på någon.
8. Will you pay more for a cover or edition you like better?
Nej, det skulle jag inte göra. Visst jag kan tycka att en del bokomslag är jättefina och så, men jag är nöjd så länge jag får tag i boken. Det är också samma anledning till att jag inte vill köpa en bok i flera utgåvor, tänker ex på Harry Potter-böckerna.
9. What physical characteristics does a good quality book have?
Detta var en svår fråga, jag har blivit mer och mer förtjust i formatet danskt band. Det är den perfekta blandningen mellan pocket och inbundet. Sen tycker jag att en bok som är väldigt tjock kan vara tung och besvärlig att hålla i när man läser.

10. If you won the lottery, what bookish things would you do with the money?
Jag vet inte, en del pengar på böcker och kanske någon bokhylla. Nu har jag i och för sig aldrig behövt betala för en bokhylla då min pappa har gjort dem åt mig, Men jag kanske skulle lägga pengarna på att skaffa ett rum för att ha mina bokhyllor i?
BONUS: Give us an image (actual or mental) of your dream home library!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...