23 oktober 2019

I fel sällskap

Titel: I fel sällskap
Originalets titel: -
Författare: Viveca Sten
Översättare: -
Serie: Morden i Sandhamn #9
Antal sidor: 521
Utgivningsår: 2018
Förlag: Forum
Utläst: 29/9

Handling
Nora Linde står inför sitt mest komplicerade fall. Ledaren för en av Stockholms största narkotikaligor anklagas för ekobrott eftersom det inte går att fälla honom för droghandel. Situationen blir snart hotfull.

Den unga kvinnan Mina är på desperat flykt undan sin man sedan han nästan har slagit ihjäl henne. Allt hon vill göra är att skydda sin son, men hon är en nyckelperson i den kommande rättegången – om Nora kan förmå henne att vittna.

Andreis Kovac bär på mörka minnen från krigets Bosnien som han lämnade som barn. Han är beredd att göra allt för att krossa sina fiender och få tillbaka sin hustru, Mina, och skyr inga medel för att få sin vilja igenom.

Människor i Minas närhet offras i Andreis krig och Thomas Andreasson dras in i fallet. Samtidigt som han kämpar med sitt sönderfallande äktenskap måste han se på när Nora tar allt större risker för att rädda Mina från undergång.


Tankar om titel och omslag
Nu har jag börjat vänja mig vid de nya omslagen. Jag gillar att omslagen tydligt ingår i en serie. Har annars inget speciellt att tillägga om vare sig titel eller omslag. Dock börjar jag ha väldigt svårt för att hålla reda på vilken bok i ordningen detta är, då alla har ganska likartade titlar.

Mina tankar om boken
Till slut, lagom tills att den nya boken i denna serie kommer, har jag lyckats läsa den senast utgivna. Jag hade ganska bra koll på grundstoryn då jag tidigare sett filmatiseringen, men det störde mig inte speciellt mycket.

Vid det här laget är det som att återse gamla bekanta, både Tomas och Nora hör dit. Jag upplever det som att det var mer fokus på Mina och hennes historia i denna bok, än på själva utredningsarbetet. Det känns också som att Nora hade en större roll, och det var intressant att få en litet annat perspektiv på det hela.

Minas historia är väl tyvärr ej helt unik och det är stundtals också ganska jobbigt att läsa om henne. Både hur hon behandlas, men också hur hon försöker rättfärdiga Andreis beteende. Jag tycker det hela är skildrat på ett bra sätt.

I övrigt är det en lättläst och ganska så spännande deckare. Jag gillar också att kapitlen är så pass korta, så det känns som att den går väldigt fort att läsa.

Nu när jag har denna i färskt minne ser jag fram emot att snart läsa nästa del.

3 bra saker med boken: spännande, Minas historia och lättläst

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
I de lugnaste vatten
I den innersta kretsen
I grunden utan skuld
I natt är du död
I stundens hetta
I farans riktning
I maktens skugga
I sanningens namn
Iskalla ögonblick

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...