24 oktober 2019

Tv-serie: Once Upon a Time säsong 2

Handling
For Emma Swan, life has been anything but a happy ending. But when she's reunited with Henry - the son she gave up for adoption ten years ago - on the night of her 28th birthday, everything changes. The now 10-year-old Henry is in desperate need of Emma's help because he believes from reading a book of fairy-tales that she's the daughter of Snow White and Prince Charming - who sent her away from the Enchanted Forest to be protected from a curse that was enacted by the Evil Queen. Emma initially refuses to believe a word of Henry's story but soon finds that his hometown of Storybrooke, Maine is more than it seems. Because it's in Storybrooke that all of the classic characters we know are frozen in time with no memories of their former selves - except for the Evil Queen, who is Storybrooke's mayor and Henry's adoptive mother Regina Mills. Now, as the epic "Final Battle" for the future of both worlds approaches, Emma will have to accept her destiny and uncover the mystery behind a place where fairy-tales are to be believed.

After Emma breaks the curse and everyone regains their memories, Gold brings magic to Storybrooke, and a new danger lurks in the Enchanted Forest.

Den andra säsongen har 22 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Jennifer Morrison, Ginnifer Goodwin och Lana Parrilla.

Jag såg klart säsongen 26 september.

Mina tankar
Detta är en serie som jag ser och diskuterar tillsammans med Camilla, vilket är ganska roligt.

Då detta är en serie som bygger på olika sagor finns det många referenser till sagornas värld. Jag tycker det är ganska kul att försöka hitta referenserna, men även att se hur de har justerat den för att passa in i Storybrooke.

I den här säsongen får vi bland annat göra bekantskap med Peter Pan, Mulan, Törnrosa och Katpen Krok. Som ni ser är det en salig röra av karaktärer, trots det så går det ganska bra att hålla rätt på alla.

Det som däremot är svårt är tidslinjen och jag helt gett upp mina försök att ha någon sorts ordning på den. Istället försöker jag se OUAT precis som den är, en underhållande serie.

I den här säsongen tycker jag att man får se en lite annan bild av Regina som annars brukar ses som den onda, hon har drag som gör att man faktiskt tycker synd om henne. Dock är den mest intressanta karaktären Mr Gold, han pendlar mellan att vara god och ond och är nog den karaktär som är mest komplex.

Jag vill inte gå in på alltför mycket detaljer i vad som händer under säsongens gång för det hinner hända mycket. Detta är en serie som man nog måste se från början för att få mer av ett sammanhang.

På det stora hela tycker jag säsongen är ganska så bra, jag sitter ofta och funderar över vilka sagokaraktärer som kommer dyka upp och vad som ska hända.

Även den här säsongsavslutningen är riktig spännande och se ska bli intressant att se vad som händer i nästa säsong.

Hur säsongen slutar
Greg och Tamara kidnappar Emmas son Henry och reser till Neverland och de försöker också att förstöra staden.  Regina och Emma lyckas tillsammans stoppa staden från att förstöras. Kapten Krok kommer tillbaka och erbjuder sig att hjälpa dem ta sig till Neverland. Även Gold följer med på resan till Neverland, han vill försöka rädda sitt barnbarn. Neal, Henrys far och Golds son försvinner också genom en portal och hamnar hos Törnrosa, Mulan och prinsen. I Neverland letar de efter en pojke och fotografiet föreställer Henry. 

Once Upon a Time säsong 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...