20 oktober 2019

Min bokresa #60 - böcker jag inte gillar eller ger upp att läsa

Söndag kväll och jag tänkte passa på att svara på bokresan, som Camilla håller i. Nu handlar det om varför man väljer att sluta läsa en bok.

Jag är väldigt dålig på att ge upp böcker som jag en gång har påbörjat. Det finns några undantag däremot.

En del gånger kan det helt enkelt vara tidsbrist, om jag har lånat en bok som strax måste lämnas tillbaka och jag inte hinner läsa ut den. Vissa gånger känner jag inte för att försöka stressläsa en bok.

Andra gånger klickar jag inte med språket, eller tycker den är svår att läsa. Det måste alltid finnas något som fångar mitt intresse. De viktigaste komponenterna är nog ändå att jag känner något för karaktärerna eller att handlingen är intressant. Annars kan jag nog ge upp boken.

I vissa fall om jag läser en bok som inte intresserar mig kan det hjälpa att läsa något annat för att varva mellan en bok som jag tycker om. Om jag läser en  bok som jag inte gillar blir ju också omdömet därefter, och jag vet inte hur rättvist det är mot boken heller. Sedan blir det ju lite som att man tvingar sig genom boken bara för att läsa klart den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...