14 juni 2020

Min bokresa #94 - Black lives matter

Söndag och jag har precis landat i "sommarhuset" och håller på att fixa lite middag. Under tiden tänkte jag passa på att delta i Min bokresa som Camilla på Mittbokintresse anordnar. Temat den här veckan är det oerhört aktuella Black lives matter.

Jag ska erkänna att jag inte har läst jättemånga böcker av svarta författare eller böcker som handlar om rasism. Och det är ju såklart något som jag vill bli bättre på och försöka lära mig mer om.

Först kommer en lista på böcker som jag har läst och jag kommer avsluta inlägget med några böcker som jag vill läsa.

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Brun flicka drömmer av Jacqueline Woodson
Stanna hos mig av Ayobami Adebayo
The Hate U Give av Angie Thomas
Varför jag inte längre pratar med vita om ras av Reni Eddo-Lodge
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru
The Broken Earth -trilogy av N.K. Jemisin
An Ember in the ashes (serie) av Sabaa Tahir (har läst två delar)
Idag är allt av Nicola Yoon

En bok som inte är skriven av en svart författare är Darktown av Thomas Mullen, som är en, i mina ögon, trovärdig skildring av de första svarta poliserna i Atlanta. Den handlar mycket om den rasism de svarta poliserna möter, både från andra vita men också andra svarta.

Jag avslutar med en del böcker av svarta författare som jag vill läsa:
Queenie av Candice Cart-Williams
Beloved av Toni Morrisson
Rötter av Alex Haley
Paret Obamas biografier
Chimamanda Ngozi Adichies övriga böcker


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...