19 oktober 2017

Helgfråga v.42: Vad är en bra recension?


Torsdag kväll och jag njuter av en ledig kväll och morgondag framför mig innan jobbet väntar igen. Ikväll har jag passat på att göra bort lite städ och tvätt så att jag inte behöver ha det hängande över mig imorgon. Ska ta och svara på helgfrågan och senare ikväll ska jag bara ta det lugnt, se någon tv-serie och läsa, alltså unna mig.

Vad tycker du en bra recension ska innehålla?

Tycker detta är en jättesvår fråga! Vad man vill ha i en recension är nog ganska individuellt, men ska försöka komma på några grejer. Det första är att jag vill veta vad boken handlar om, sedan vill jag också gärna läsa om vad läsaren tycker om karaktär, språk, miljö och de tankar som boken väcker hos läsaren och sådant som hen har reagerat på. Vill också gärna veta hur läsaren uppfattar tempot och uppbyggnaden av boken

Hur själva recensionen är utformad spelar ingen större roll, har själv funderat på att dela upp mina recensioner i kategorier som t.ex. handling (alltså vad jag tycker om själva handlingen), språk, karaktärer, miljö och övrigt (d.v.s. reflektioner), men det känns som att man riskerar att bli lite låst också och att det finns saker som man vill ha med men att de kanske inte passar in i kategorierna. Tar tacksamt emot synpunkter på detta!

Vad brukar du unna dig när det är helg?

När det gäller den andra frågan så varierar det lite grann, men jag brukar alltid unna mig gott te, lite fika och så en film, tv-serie eller bok på det. Brukar också vara uppe längre på kvällen, då jag inte måste i säng någon speciell tid utan kan unna mig den extra timmen/timmarna och att jag inte behöver känna mig stressad över att jag ska vara uppe en viss tid.

29 kommentarer:

  1. jag ser sena filmer ibland en tisdagkväll... men då är jag dö på onsdag.

    SvaraRadera
  2. (jag tycker om långsamma böcker - men det låter boring)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan långsamma böcker vara riktigt bra :)

      Radera
  3. Ja vara uppe längre och sova ut det är skönt.

    SvaraRadera
  4. Jag har precis satt under rubriker på mina recensioner, Handling, mina åsikter, betyg osv Men jag låser mig inte allt för mycket i språket, miljön osv.. Eller jo om det är någonting jag stör mig på så kan jag reflektera över sådana detaljer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ungefär den indelning som du har på mina recensioner också.

      Radera
  5. Bra lista på saker att kommentera i en recension!

    SvaraRadera
  6. Jag börjar känna att det är nästan tråkigt att alltid kunna stanna upe så länge jag vill och nästa dag sova så länge jag vill.

    SvaraRadera
  7. En fastlåst mall tror jag inte skulle fungera för mig, då skulle jag få svårt att skriva "fritt". Men en checklista med alla de där punkterna är bra att ha, då kommer man ihåg om man har haft funderingar på något av det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är lite rädd för att man blir låst med det formatet. Tack för synpunkterna! :)

      Radera
  8. För mig skulle det nog inte fungera med en mall. Läser man böcker ur många genres är det nog olika saker som blir viktiga och som behöver lyftas fram. Ibland är prosan det viktiga, ibland den fartfyllda handlingen. Man kan ju skriva små sidhänvisningar och anteckningar under tiden man läser, när man kommer på saker som man vill ha med i sin recension, så brukar i alla fall jag göra. Sedan blir det de noteringarna som blir basen för det jag skriver om boken. Det spar väldigt mycket tid, jämfört med att försöka tänka i efterhand på vad det var man tyckte om handlingen, tempot, språket, miljö- och personbeskrivningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också ett anteckningsblock där jag skriver upp stolpar på vad jag vill ha med i recensionen eller speciella saker jag reagerar över.

      Radera
  9. Gillar också att vara upp lite längre på kvällen, men vill ju samtidigt ha lite mer sömn. Ikväll tror jag det blir tidig läggning ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan också vara riktigt skönt,brukar försöka lägga mig tidigare ibland :)

      Radera
  10. Det var en bra lista över vad som kan vara med i en recension. Det är kanske något att gå efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att det behövs någon mall, det viktiga är vad man tycker om boken.

      Radera
  11. Jag gillar sena morgnar på helgerna, men orkar sällan med sena kvällar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det lite olika, men är som regel mer morgonpigg:)

      Radera
  12. När en jobbar en del helgdagar så är det extra skönt med sovmorgon när en är ledig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Mitt problem är att jag ofta vaknar ungefär samma tid i alla fall :)

      Radera
  13. Skulle nog inte själv vilja dela upp recensioner i kategorier. Blir liksom en del av nöjet med att skriva genom att låta det bli lite olika från gång till gång, anpassat efter de böcker man läser. Men vem vet, det kanske funkar bra för dig, testa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får se hur jag gör, kanske ska skriva en med det formatet så får man se hur det blir :)

      Radera
  14. Att unna sig är viktigt. Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  15. Jag tror inte heller att en fast mall skulle funka för mig, men tror att det är bra om en har en ungefärlig checklista på vad som ska vara med. Och den kan ju verkligen skifta beroende på vilken typ av bok en recenserar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och det som funkar i den ena recension funkar inte alls i den andra :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...