7 oktober 2017

Det där som nästan kväver dig

Titel: Det där som nästan kväver dig
Originalets titel: The Thing Around Your Neck (2009)
Författare: Chimamanda Ngozi Adichie
Översättare: Ragnar Strömber
Serie: -
Antal sidor: 227
Utgivningsår: 2011
Förlag: Albert Bonniers förlag
Utläst: 12/9

Tankar om titel och omslag:
Ärligt talat tycker jag att omslaget är ganska tråkigt, men det är ju ändå innehåller som är det viktigaste. Gillar däremot titeln, den väcker mitt intresse.

Handling
Det där som nästan kväver dig är en känsla av utsatthet, en hemlängtan, en frustration över att aldrig bli sedd som en individ, utan som en representant för det färgrika, primitiva AFRIKA. Den unga kvinnan i titelnovellen har kommit till USA:s västkust från Lagos i Nigeria, och känner ofta på kvällarna hur den känslan nästan kväver henne.

Chimamanda Ngozi Adichie slog igenom stort med sin roman om Biafrakriget, En halv gul sol. I sina noveller rör hon sig i samma miljöer och gestaltar samma konflikter med sin klara stil: kriget som slet nationen itu och krossade otaliga familjer, undomsbrottsligheten och fängelselivet i dagens Nigeria. Men hennes blick är minst lika skarp när det gäller vardagliga orättvisor och erfarenheter: de yngre kvinnornas självklara underordning i familjen, exiltillvarons främlingskap och svårigheter, de koloniala fördomarna som dröjer sig kvar hos aldrig så upplysta och bildade européer och amerikaner, som gör anspråk på att förstå kontinenten bättre än alla de människor som bor där.


Mina tankar
Tidigare i år läste jag En halv gul sol och den är verkligen en av årets favoriter. Jag har rätt så länge tänkt att jag skulle läsa något mer av henne och jag ville ha en lite kortare bok att läsa så så föll  valet på Det där som nästan kväver dig.

Många av novellerna utspelar sig i Nigeria eller har en koppling till Afrika. Dessutom handlar några av novellerna om de mer välbeställda nigerianer som flyttade till USA och bodde där och mött en helt annan kultur. Som alltid är det intressant att läsa om dessa kulturkrockar och Chimamanda Ngozi Adichies lyckas på relativt få sidor få med väldigt starka berättelser som verkligen känns.  De allra flesta novellerna har en kvinna i huvudrollen och jag gillar den feministiska tonen. Kvinnoporträtten är välgjorda och det är starka kvinnor vi får möta.

Jag gillar verkligen Adichies språk, det är uttrycksfullt och vackert och hon får mig verkligen att känna med sina karaktärer när man läser.

Det är svårt att välja ut en favoritnovell, det fanns flera som jag tyckte väldigt mycket om. Titelnovellen Det där som nästan kväver dig var nog den novell som kändes allra mest och den var väldigt intensiv att läsa. Jag brukar inte tycka om att läsa i du-form, men denna gång funkade det verkligen och sättet som den var skriven bidrog också till upplevelsen av den.

Nu har jag i och för sig bara läst två böcker av denna författare, men hon är på god väg att bli en av mina många favoriter.

3 bra saker med boken: språket, kulturkrockarna och kvinnoporträtten

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
En halv gul sol

Andra som bloggat om boken är Lyrans noblesser,  Enligt O och Feministbiblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...