14 maj 2020

Elantris

Titel: Elantris
Originalets titel: - 
Författare: Brandon Sanderson
Översättare: -
Serie: Elantris #1
Antal sidor: 492
Utgivningsår: 2005
Förlag: Tor Books
Utläst: 13/4

Handling
Elantris: gigantic, beautiful, literally radiant, filled with benevolent beings who used their powerful magical abilities for the benefit of all. Yet each of these demigods was once an ordinary person until touched by the mysterious transforming power of the Shaod. Ten years ago, without warning, the magic failed. Elantrians became wizened, leper-like, powerless creatures, and Elantris itself dark, filthy, and crumbling. The Shaod became a curse.

Arelon's new capital, Kae, crouches in the shadow of Elantris. Princess Sarene of Teod arrives for a marriage of state with Crown Prince Raoden, hoping—based on their correspondence—to also find love. She finds instead that Raoden has died and she is considered his widow. Both Teod and Arelon are under threat as the last remaining holdouts against the imperial ambitions of the ruthless religious fanatics of Fjordell. So Sarene decides to use her new status to counter the machinations of Hrathen, a Fjordell high priest who has come to Kae to convert Arelon and claim it for his emperor and his god.

But neither Sarene nor Hrathen suspects the truth about Prince Raoden. Stricken by the same curse that ruined Elantris, Raoden was secretly exiled by his father to the dark city. His struggle to help the wretches trapped there begins a series of events that will bring hope to Arelon, and perhaps reveal the secret of Elantris itself.

Tankar om titel och omslag
Titeln finns det inte så mycket att anmärka på. Däremot tycker jag detta omslaget är ganska fult, men å andra sidan speglar det staden Elantris bra.

Mina tankar om boken
Efter att ha läst Sandersons Mistborntrilogi var jag väldigt sugen på att läsa mer av honom då jag tyckte så bra om de andra böckerna.

Jag är inte ett dugg besviken! Precis som i hans övriga böcker tar det ett tag att komma in i boken och världen, men jag njuter av att läsa och få reda på mer om världen och hur allt hänger ihop. Detta var ren avkoppling att läsa.

Det som jag gillat med de andra böckerna jag läst av honom är just världsbygget och det är något som jag även gillar med Elantris. Framförallt i hur man gradvis börjar få veta mer och mer om både karaktärerna och den händelse som utlöste allt från början.

Elantris innehåller även del politiska intriger, men Sanderson beskriver det på ett intressant och fängslande sätt.  Dessutom får man följa en präst och hans uppdrag att konvertera befolkningen. På papperet låter detta som tråkigt att läsa om, men det är det absolut inte!

De tre huvudkaraktärerna man får följa är prinsen i exil, Raoden, som befinner sig inne i Elantris och hans jakt på att ta reda på vad det verkligen var som hände för tio år sedan och hans jakt på magin. Man får även följa prinsessan Sarene och hennes kumpaner som har planer på att störta kungen. Den karaktär som jag nog tyckte minst om att följa var prästen, de bitarna var lite tråkigare men nog så viktiga för handlingen.

Detta är ingen actionspäckad bok, det händer en hel del i slutet, utan tempot är ändå ganska långsamt och man får tid att bekanta sig med alla inblandade. Längs vägen dyker det också upp en del överraskningar.

Som sagt, denna var riktigt bra och jag ser fram emot att upptäcka Sandersons författarskap. Vid det här laget känns det ganska självklart att han tar plats bland mina favoritförfattare.

3 bra saker med boken: världen, magi och intrigerna

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...