3 maj 2020

Min bokresa #88 - Favoritkaraktärer

Den här veckan handlar Camillas bokresa om favoritkaraktärer.

Jag har nog aldrig riktigt reflekterat om vilka favoritkaraktärer jag har och varför jag fastnar för en del karaktärer och inte alls för andra. Jag skulle nog ha lättare att plocka fram karaktärer som jag inte gillar. Det kan också vara att man gillar hu författaren gestaltar karaktärerna.

Generellt när det kommer till kvinnliga karaktärer föredrar jag karaktärer som går sin egen väg och inte är rädda att säga ifrån och göra det som är rätt. Men jag kan också gilla karaktärer som är mer osympatiska och mer svåra att tycka om.

De karaktärer som jag tar upp här är bara de jag först kommer på.

I Sandersons Mistborn-trilogi gillade jag alltid Sazed, som man skulle kunna likna vid en lärd man som har kunskap om hela världens religioner och seder. En karaktär som går igenom mycket och som också tvivlar på sig själv och det han gör.

I samma trilogi finns även Vin, som är riktigt kick-ass och förändrar den värld som hon lever i. Hon är stark på ett annat sätt och har gått igenom många svåra saker.

En annan karaktär som jag också tycker är fascinerande är Libby i Mörka platser av Gillian Flynn. Hon är kanske inte en karaktär man tycker om, men Flynn lyckas ändå få mig att känna för henne.

När jag läser Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway så har jag alltid gillat Cathbad, druiden, som är en frisk fläkt och som kanske är lite udda.

När det kommer till Harry Potter gillar jag nog Hermione bäst. Det beror nog en del på att jag ser lite av mig själv i henne.

1 kommentar:

  1. Håller med dig om många (alla) karaktärer, det är svårt att få med alla.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...