8 maj 2020

Helgfrågan v.19: Bokrekommendationer & tips för att motverka trötthet


Såhär på fredag kväll tänkte jag passa på att svara på Mias helgfråga.

Vilken bok skulle du rekommendera en lycklig person att läsa? Vilken bok skulle du rekommendera till någon som verkar sorgsen?

Det var en fråga som jag faktiskt har funderat en hel del på. Det är ju så olika vad man föredrar när man är lycklig eller sorgsen.

Jag tänker att om man är lycklig så kan man kanske på ett bra sätt ta till sig en historia som innehåller en del hemska och berörande händelser. I så fall är mitt tips Rismodern av Rani Manicka som är en familjekrönika som utspelar sig i Malaysia. Recensionen dyker upp imorgon på bloggen.



Om man däremot är sorgsen skulle jag vilja rekommendera något som är mer uppiggande och "fluffigt". Då tänker jag att Jenny Colgan passar bra, det är fluffigt och lättsmält. T.ex. Den lilla bokhandeln runt hörnet.


Bonusfråga: Har ni något tips för att motverka trötthet?

Jag har väl inga supertips, förutom att försöka motionera/röra på sig. Tanka solljus nu när det blir ljusare. Sen tänker jag också att det kan vara bra att hålla sig till regelbundna sömntider, att man går och lägger sig respektive stiger upp ungefär samma tid varje dag.

4 kommentarer:

  1. Rismodern låter som en intressant bok!

    SvaraRadera
  2. Rismodern låter intressant, den ska jag försöka lägga på minnet.

    SvaraRadera
  3. Är kanske ganska individuellt vad som funkar? Sånt som intresserar och engagerar gör att man kan skingra tankarna på det som oroar. Lättsmält fluff har jag oftast svårt att finna intresse för...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...