5 maj 2020

Tisdagstrio v.19:Rymden och stjärnorna

Den här veckan tänkte jag hoppa på tisdagstrion igen som anordnas av Ugglan & boken. Det var några veckor där jag inte tyckte att jag hade något att bidra med på temat. Den här veckan är dock temat rymden och stjärnorna då det den 4:e maj var Star Wars-dagen.

Jag tipsar helt enkelt om 3 bra böcker som utspelar sig i rymden.

1. Först ut är The Illuminae Files av Amie Kaufman & Jay Kristoff. Hela trilogin utspelar sig i rymden, antingen på olika planeter och ombord på rymdskepp. Böckerna är också berättade på ett unikt sätt med mailkonversationer, loggar och transkriptioner. En väldigt underhållande och spännande bokserie!

2. Mitt nästa tips är svensk science fiction, nämligen Czentes omega av Anna Jakobsson Lund som också utspelar sig på en annan planet i en annan galax. Den utspelar sig på en intergalaktisk akademi där ett gäng vänner måste slå sig samman för att överleva. Relationerna skildras också på ett jättebra sätt.

3. Sist ut har vi The Lunar Chronichles av Marissa Meyer som är en retelling av de klassiska sagorna Askungen, Rödluvan, Rapunzel och Snövit men med en ordentlig twist. Riktad bra science fiction och en serie väl värd att läsas. Tyvärr finns bara de två första böckerna översatta till svenska.

16 kommentarer:

  1. nya titlar för mig, tack för tips.

    SvaraRadera
  2. tack för intressanta rymdliga tips.

    SvaraRadera
  3. Okända böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Månkrönikan håller jag på och läser, har hunnit med de två första. Dina andra två böcker är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Helt obekanta för mig. Är svag på sci fi-fronten.

    SvaraRadera
  6. De två första har jag läst. Den sista vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  7. Luna chronichles, ja. Som jag väntade på att Winter skulle komma på svenska, istället blev det att det inte blev läst. Synd!

    SvaraRadera
  8. känner igen ett och annat författarnamn men det är inget jag läst. en lär sig mycket

    SvaraRadera
  9. The Illuninae Files är jag jättesugen på att påbörja. The Lunar Cronichles har jag ju faktiskt läst de två första böckerna kom jag på.

    SvaraRadera
  10. Läser om första boken i The Lunar chronocles nu!! :D

    SvaraRadera
  11. The Lunar Chronicles är med på min lista också. De andra två låter intressanta.

    SvaraRadera
  12. The Lunar Chronicles verkar spännande.

    SvaraRadera
  13. Spännande titlar, och böcker som jag har dålig koll på. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  14. Låter jätteintressanta, alla tre!

    SvaraRadera
  15. Czentes omega verkar ju spännande!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...