20 februari 2016

Bokbloggsjerka 19-22 februari

Igår kväll var jag så trött när jag kom hem, så jag bestämde att bokbloggsjerkan fick vänta tills idag istället när jag är mer utvilad. Den här veckan är frågan riktigt svår, men jag ska i alla fall försöka att svara.

Carola har skickat in följande fråga via mail: hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen. Hon vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

Bloggen har Instagram, men jag är pinsamt dålig på att lägga ut bilder där även om jag försöker bli bättre på det. Jag har inte ens en Facebook-sida till bloggen och jag lägger inte heller ut länkar till min blogg på min egen facebook, även om jag kanske ibland har lust, men det skulle mest känns som att jag skriker efter likes och uppmärksamhet och sån är inte jag.

Sättet som jag interagerar med mina läsare blir ju främst genom kommentarer och jag försöker att svara på alla kommentarer och lämna kommentarer på andra bloggar också, fast jag önskar att jag vore bättre på just det.

Jag startade ju bloggen för min egen skull, för att jag skulle kunna hålla koll och skriva lite om vad jag har läst så att jag lätt kan gå tillbaka och kolla vad jag tyckte om en bok. Och till viss del kanske också för att jag saknade någon i min närhet som är lika förtjust i böcker.

Sen så är det alltid såklart kul att det verkar finnas andra som faktiskt vill läsa det jag skriver!

I början var det nog mest min familj/släktingar som läste men nu tror jag även att andra har börjat hittat hit också, främst andra bokintresserade.

Vad som driver mig till att blogga är att det är så himla kul och att få kontakt med alla andra trevliga bokbloggare runt om på internet. Jag har aldrig stött på något näthat eller elaka kommentarer.

Jag tänker inte speciellt mycket på mina läsare när jag bloggar, utan jag försöker skriva om sånt som jag själv skulle vilja läsa om och framförallt vara ärlig. När jag skriver bokrecensioner så försöker jag också att skriva vad som jag tycker är bra/dåligt med en bok.

20 kommentarer:

  1. Instagram är annorlunda, där får man ofta en mer omedelbar reaktion. fast jag saknar att man inte kan svara utan att tagga folk!

    SvaraRadera
  2. Instagram använder ganska mycket till bloggen, men även blandat med annat personligt. Men Facebook har jag bara privat och där länkar inte jag heller bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tänkt försöka bli bättre på att använda Instagram, men det går visst sådär... :)

      Radera
  3. Är väldigt glad för den fina stämningen bokbloggar emellan :) Tror också på det du säger att skriva den blogg som man själv skulle vilja läsa, eller åtminstone skriva det som passar en själv, det är ju ändå sin blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man måste ju skriva om nåt som man själv tycker är intressant och det tror jag lyser igenom i inläggen man skriver också :)

      Radera
  4. Jag startade min blogg av en anledning och det är inte därför jag driver den vidare. Vid flera tillfällen har jag tänkt att lägga ner den, men jag vet att jag skulle sakna alla bokbloggare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokbloggarvärlden är en trevlig plats och jag skulle nog också sakna de andra bloggarna om man slutade blogga :)

      Radera
  5. Det känns som om vi är väldigt många som önskar att vi vore bättre på att kommentera inne hos andra bloggar :) Jag är själv dålig på det. Kommenterar bara på en bråkdel av det jag läser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag läser ofta bloggar via mobilen och då blir det lite mer besvärligt att kommentera :)

      Radera
  6. Man måste göra det som känns bäst för en själv.

    SvaraRadera
  7. Det borde vara enklare att kommentera på bloggar från mobilen, det tror jag skulle ge fler kommentarer. Men en bra sak är när det finns en gillaknapp även på bloggar, då kan man visa att man varit där och gillat det man läst, även om man inte hinner formulera en kommentar. Jag kikade på din sida, men såg inte att du har en sådan..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog ta och se om jag kan hitta hur man lägger till en sån knapp :) Håller med om att det skulle vara enklare att kommentera från mobilen!

      Radera
  8. Jag har en egen sida för bloggen på FB vilket har funkat bra för mig. Då kan de som är intresserade få blogguppdateringarna även där. Min egen privata FB kändes inte bra att dela blogginläggen på - det var så många där som inte var intresserade. Fint du skriver om att det från början var ett sätt att hitta andra att prata om böckerna med. Den sociala biten tycker jag är viktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är den sociala biten viktig och jag tycker att det verkligen är givande att kunna skriva och prata om böcker i ett sånt här forum :)

      Radera
  9. Jag har försökt tvinga släkt och vänner att kolla in bloggen, men de är inte alls så bokintresserade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet en del släkt och vänner som ibland kollar in bloggen, men man får nästan tvinga de också :)

      Radera
  10. Visst är det kul när man kommer underfund med att det finns andra som läser ens blogg.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...