13 februari 2016

Harry Potter and the Philosopher's Stone

Titel:Harry Potter and the Philosopher's Stone
Originalets titel:-
Författare: J.K. Rowling
Översättare:-
Serie: Harry Potter #1
Antal sidor: 223
Utgivningsår: 1997
Förlag:  Bloomsbury Publishing
Utläst: 29/1

Första meningen: "Mr and Mrs Dursley, of number four, Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much."

Handling
Harry Potter thinks he is an ordinary boy. He lives with his Uncle Vernon, Aunt Petunia and cousin Dudley, who are mean to him and make him sleep in a cupboard under the stairs. (Dudley, however, has two bedrooms, one to sleep in and one for all his toys and games.) Then Harry starts receiving mysterious letters and his life is changed forever. He is whisked away by a beetle-eyed giant of a man and enrolled at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. The reason: Harry Potter is a wizard!

Mina tankar
Som jag nämnt flera gånger tidigare så har jag påbörjat denna serie flera gånger, men aldrig avslutat den. Det här året har jag tänkt försöka läsa hela serien. Nu när jag dessutom är betydligt bättre på engelska, så tänker jag läsa hela serien på engelska.

Just denna del har jag läst på svenska tidigare, men måste säga att jag uppskattar den ännu mer på engelska och hela boken blir mycket bättre.

Jag gillar verkligen Rowlings språk och jag tycker inte heller att det blir för barnsligt heller. Sen så måste jag ju också ge henne en eloge för hennes påhittighet! Det jag uppskattar allra angående språket är humorn som finns med, speciellt i dialogerna mellan Harry, Hermione och Ron.

Sen så har ju Rowling skapat en väldigt fascinerande värld och skolmiljön är helt fantastisk.

Harry Potter håller verkligen för omläsningar och nu när jag läste den på engelska lade jag märka till flera detaljer som jag inte hade märkt förut och det gjorde också läsningen extra rolig.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Den tomma stolen

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

2 kommentarer:

  1. Åh Harry Potters värld är så underbar! Härligt att du ska läsa igenom hela serien i år och att den är ännu bättre nu. :) Orginalspråk är ju oftast bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,jag ser särskilt fram emot att läsa de senare delarna som jag inte har läst alls tidigare :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...