27 februari 2016

Då tänker jag på Sigrid

Titel: Då tänker jag på Sigrid
Originalets titel:-
Författare: Elin Olofsson
Översättare:-
Serie:-
Antal sidor: 255
Utgivningsår: 2013
Förlag: Månpocket
Utläst: 20/2

Första meningen: "Ju mer man älskar dem, desto svagare blir de."

Handling
Hanna flyr Stockholm och sitt reklambyråjobb efter en smärtsam kärlekshistoria med en gift kollega. Hon åker till Gärningsberg, den jämtländska by där hon vuxit upp, och flyttar in på den bondgård hennes pappa tvingats lämna många år tidigare, fast besluten att blåsa liv i sina slumrande konstnärsdrömmar och samtidigt glömma Henrik. Men vad hände egentligen med hennes farbror Åke, som tog livet av sig i köket? Kvar finns bara några gamla blyertsteckningar och korvar av hundhår vid golvsockeln. Var finns Sigrid, den farmor Hanna alltid varit rädd för och aldrig lärt känna, men vars hela liv handlat om gården? Hon som sägs ha tappat både ord och minne och lämnat trasiga människor bakom sig, sådana som Hannas pappa, som hostar och harklar sig, men som aldrig får något sagt. Är det från honom Hanna fått sin tystnad? Var det därför hon aldrig kunde berätta sanningen för Henrik? Vad händer om man förlorar sig själv? Och hur långt räcker egentligen kärlek? Hanna söker svaren där allting började, i Gärningsberg.

Mina tankar
Jag har varit nyfiken på att läsa Elin Olofssons Då tänker jag på Sigrid länge, men jag måste säga att den inte var som jag hade förväntat mig. Detta var en bok som jag bara läste korta stycken ur i taget, för att kunna förstå berättelsen och allt runtomkring. Jag upplevde att själva tempot i boken är rätt så långsamt, men just i det här fallet så är det till bokens fördel.

Jag uppskattar verkligen den jämtländska miljön i boken och det är lätt att se alla landskapen framför sig och känna lukterna. De små styckena på dialekt är också något som jag uppskattar och gör att jag kommer närmare karaktärerna än vad jag annars skulle ha gjort.

Karaktärerna är fint tecknade, men jag tyckte ändå det var svårt att komma dem riktigt nära och jag kände mig mer som en utomstående betraktare när jag läste boken. Trots det så tycker jag om boken och stämningen som finns i den.

Då tänker jag på Sigrid är nog en bok som kommer att växa för mig med tiden och den är också en boks om kräver lite eftertanke och själva läsupplevelsen kommer nog också att växa.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

2 kommentarer:

  1. Den här vill jag gärna läsa!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. I efterhand tycker jag att den var en riktigt bra läsupplevelse :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...