25 februari 2016

Shetland säsong 3

Handling
En ung man är spårlöst försvunnen efter att han åkt med färjan. En liten pojke hittar knark som flutit in till stranden från havet. Poliskommissarie Jimmy Perez får ett fall som skapar konsekvenser både för lokalbefolkningen och honom själv.

I huvudrollerna ses bland annat Douglas Henshall, Alison O´Donnell och Steven Robertson.

Den tredje säsongen bestod av 6 avsnitt.

Mina tankar
Den tredje säsongen har jag följt nu på SVT i några veckor. Till skillnad från de två första säsongerna som baserades på Ann Cleeves böcker om Jimmy Perez så är detta bara baserat på hennes karaktärer. I den tredje säsongen så får vi följa ett fall, istället för flera.

Måste också passa på att varna för spoilers!

Precis som jag nämnt när jag skrivit om de tidigare säsongerna så gillar jag de ödsliga och karga landskapen och det tillsammans med musiken bidrar till en trolsk stämning som jag uppskattar.

Karaktärerna får mer utrymme och man får se de växa. Den karaktär som jag kanske tyckte växer mest i mina ögon är Tosh och man lär känna både henne och de andra poliserna bättre.

Jag tycker att det tog ett tag innan serien kom igång, men de tre sista avsnitten var riktigt spännande och jag satt som på nålar hela tiden och undrade hela tiden vad som skulle hända.

De två-tre sista avsnitten vad bäst när alla trådar skulle knytas ihop och det slutade verkligen inte som jag hade trott. Bara det som hände Tosh var en stor chock för mig!

Säsongens slut kändes väldigt öppet och jag hoppas på en fortsättning.

Shetland säsong 1
Shetland säsong 2

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...