6 februari 2016

Gryningsfeber

Titel: Gryningsfeber
Originalets titel: Hajnali Láz (2015)
Författare: Péter Gárdos
Översättare: Daniel Gustafsson Pech
Serie:-
Antal sidor: 160 (e-bok)
Utgivningsår: 2016
Förlag: Massolit förlag
Utläst: 24/1

Detta var ett recensionsexemplar från förlaget. Tack! 

Första meningen: "Pappa anlände med båt till Sverige en regntung dag."

Handling
När verkligheten överträffar fantasin. En sann historia baserat på 108 kärleksbrev mellan författarens föräldrar Miklós och Lili som överlevde förintelsen och kom till Sverige med Röda Korsets hjälp år 1945, och hittade varandra. 

1945. Den 25-årige överlevaren Miklós befinner sig i ett svenskt rehabiliteringsläger. Han väger 25 kilo, saknar tänder och har så svår tbc att läkaren endast ger honom några månader att leva. Ändå har han inga planer på att ge upp hoppet om livet. Och han vill gifta sig.

Med sin vackraste handstil skriver han brev till 117 ungerska kvinnor som befinner sig i Sverige. En av dem är Lili. Även hon befinner sig i ett svenskt rehabiliteringsläger och mot alla odds träffas de. När de har spenderat tre dagar tillsammans på Eksjö lasarett blir de ett par, för resten av livet.

Efter faderns död, 1998, får Péter Gárdos 108 kärleksbrev som utväxlats mellan hans föräldrar månaderna efter krigsslutet. Han läser breven över en natt och känner direkt att detta är historien han väntat på att få berätta.


Mina tankar
Jag fick denna som recensionsexemplar och jag hade inte hört talats om boken tidigare, men handlingen tilltalade mig. Just detta att den är baserad på breven som författarens föräldrar skrev mellan varandra och dessutom innehåller många citat från dessa gör att läsningen drabbar mig väldigt hårt.

Denna historia är så vacker, sorglig och vemodig på samma gång. För mig så är det så svårt att tänka mig vad de har varit med om under tiden i koncentrationsläger och att senare svårt sjuk komma till ett helt nytt land för att få vård och rehabilitera sig och inte ha någon aning om ens nära och kära fortfarande lever.

Efter andra världskrigets slut så hamnade en del av de överlevande från koncentrationslägren och deras vardag skildras verkligen på ett trovärdigt sätt och hur de längtar efter att få komma hem igen och deras glädje över att t.ex. få tag i tidningar på ungerska men också hur de slussas omkring på olika förläggningar i Sverige. Jag visste att Sverige tog hand om en del av de överlevande, men nu fick man verkligen en tydlig bild av hur det kunde se ut.

Jag läste att författaren har hållit på med boken i 10 år och det märks verkligen att den är väl genomarbetad och att författaren har försökt göra sina föräldrars historia rättvisa.

Jag finner inte riktigt ord som ger Gryningsfeber rättvisa. Det är en bok som jag hoppas att många kommer att upptäcka och fängslas av. I det här fallet så överträffar faktiskt verkligheten fantasin.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...