2 februari 2016

Top Ten Tuesday 2 februari: Historiska romaner

Den här tisdagen handlar Top Ten Tuesday om dåtiden och framtiden och som jag förstår det kan man tolka det rätt så fritt. Jag tycker om att läsa både historiska böcker, men även böcker som utspelar sig i framtiden. Därför tänkte jag tipsa om 10 historiska bra böcker, majoriteten utspelar sig kring andra världskriget.

1. Svärdet och spiran av Ken Follett. Utspelar sig på 1100-talet i England och byggandet av en katedral i ett krigshärjat England.

2. På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque. Utspelar sig under första världskriget på västfronten.

3. Den store Gatsby av F. Scott Fitzgerald. Utspelar sig på 1920-talet.

4. Svindlande höjder av Emily Brontë. Utspelar sig på 1800-talet.

5. Boktjuven av Markus Zusak. Andra världskriget.

6. Kodnamn Verity av Elizabeth Wein. Andra världskriget.

7. Anne Franks dagbok av Anne Frank. Andra världskriget.

8. Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr. Andra världskriget.

9. Gryningsfeber av Péter Gárdos. Tiden efter andra världskriget.

10. Mor gifter sig av Moa Martinson. Slutet på 1800-talet.

4 kommentarer:

  1. Nu måste jag nog sätta upp Kodnamn Verity på min läslista. Alla verkar ju ha läst den :)

    SvaraRadera
  2. Gör det! Kodnamn Verity är riktigt bra! :)

    SvaraRadera
  3. Mycket världskrig ;) Ljuset vi inte ser är nog den jag skulle vilja läsa mest :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev visst det... Ljuset vi ser är en riktigt bra bok!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...