26 november 2017

En smakebit på søndag: Mordet på Orientexpressen


Söndag eftermiddag och jag har slutat jobba för den här veckan, så jag tänkte vara med på en smakebit på søndag hos Astrid Terese.

Läsningen i helgen har gått oväntat bra, när jag jobbar helg brukar jag inte kunna läsa så mycket alls, men den här gången gick det över förväntan. Fast det kan bero på boken också. I fredags kväll började jag så smått med Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie, som jag tänkte läsa passande till att filmen kommer ut. Detta är en omläsning, men jag har glömt det mesta från den så det känns som första gången.

Smakebiten kommer från sidan 36-37 där Poirot diskuterar med en man som vill ge honom ett uppdrag.

"Säg ditt pris", sa han bara.
Poirot skakade på huvudet.
"Du förstår inte, monsieur. Jag har haft tur i mitt yrke. Jag har tjänat tillräckligt med pengar för vad jag behöver - och mer därtill. Jag åtar mig numera endast uppdrag som intresserar mig."
"Du är inte lite fräck", sa Ratchett. "Skulle tjugotusen dollar få dig på andra tankar?"
"Nej, det skulle det inte".
"Om du inbillar dig att jag ska betala mer, misstar du dig. Jag vet vad saker och ting är värda."
"Jag också, monsieur Ratchett.
"Vad är det för fel på mitt erbjudande?"
Poirot reste sig.
"Du får ursäkta min uppriktighet, men jag tycker inte om din uppsyn", sa han. Och med det lämnade han restaurangvagnen.



14 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Läst boken ett par gånger, sista för inte så länge sedan, fin nyutgåva. Filmen skulle vara kul att se. :)

    SvaraRadera
  2. Nyinspelningen måste jag ju se, så småningom, men det blir inte så ovisst för jag minns vem som gjorde det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för en gångs skull glad att jag inte kommer ihåg allt från en bok så jag kan upptäcka den på nytt :)

      Radera
  3. så där skulle en göra lite oftare. heja Poirot! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. sugen på den nya filmen, kanske läsa boken igen, kul smakbit :)

    SvaraRadera
  5. Jag måste se nyinspelningen trots att jag läst boken ett antal gånger och sett tidigare filmatiseringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra gången jag läser boken, men har aldrig sett filmen.

      Radera
  6. Den där finns mad på min December TBR. Det ska bli mysigt att läsa om den. Är lite sugen på att se filmen också, där är ju många bra skådespelare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är jag också nyfiken på, ska bli kul att se den sen.

      Radera
  7. Den här skulle jag bra kunna läsa. Jag har inte läst så mycket Christie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst några stycken, de är riktigt underhållande och mysiga att läsa!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...