19 augusti 2018

En smakebit på søndag: Öppnas i händelse av min död


Det är otroligt länge sedan jag var med i En smakebit på søndag, men känner att det är dags att vara med igen. En smakebit på søndag anordnas av Betraktninger.

Den här helgen har varit väldigt trevlig. Igår var det marknad i min lilla by, riktigt roligt att det var så mycket folk där. Efteråt blev det gemensam middag med ett par andra bekanta.

Just nu håller jag på och läser två böcker, men smakebit kommer från Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Jag älskade Stora små lögner (både boken och serien). Jag har lite mindre än 100 sidor kvar, den är ganska bra men den når inte upp i samma nivå som den tidigare bok jag läst av henne.

Smakebiten kommer från sidan 246.

Cecilia parkerade bilen utanför Rachel Crowleys hus och undrade varför hon gjorde så här mot sig själv. Hon kunde ha tagit med sig Rachels tupperwarebeställning till skolan efter påsk. Gästerna på Marlas party hade inte blivit lovade leverans förrän efter helgen. Det var som om hon på en och samma gång ville söka upp Rachel och till varje pris undvika henne. 

Kanske ville hon träffa henne för att Rachel var den enda i hela världen som hade rätt och befogenhet att uttala sig om Cecilias "dilemma" var ett alldeles för milt ord. Ett för själviskt ord. Det antydde att Cecilias känslor faktiskt spelade någon roll.

Hon tog plastpåsen med tupperware från passagerarsätet och öppnade bildörren. Det egentliga skälet till att hon var här var kanske att hon visste att Rachel hade all anledning i världen att hata henne, och hon stod inte ut med tanken att någon hatade henne. Jag är ett medelålders barn, tänkte hon när hon knackade på dörren. Ett medelålders barn i förklimakteriet.


20 kommentarer:

  1. Stora lögner såg jag som tv-serie (funkade inte riktigt att läsa den för mig), men det gick bra med tv-serien, den var bra! Öppnas i händelse, har jag läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Tv-serien tyckte jag också riktigt bra om. Det ska bli spännande att se andra säsongen.

      Radera
  2. Den här ligger på min läsplatta och väntar. Kanske läge att ta med den i någon utmaning så att den blir läst :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Den boken kom jag aldrig igenom, borde då kanske ha satsat på Stora små lögner istället. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker denna var bra, men Stora små lögner tyckte jag var ännu bättre. Det är en bok som jag kommer ihåg fast det är över 1,5 år sedan jag läste den.

      Radera
  4. Det här var den första jag läste, och jag tycker faktiskt den är den bästa. men jag gillar alla hennes böcker som jag läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt intresserad av att läsa hennes andra böcker också.

      Radera
  5. har jag läst och gillat mycket. sedan har jag inte läst flera av författaren. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
  6. Den läste jag för inte så länge sen och tyckte den var OK. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Känner bara igen namnet på författaren, inte läst något. tack för smakbit, verkar vara lite olika uppfattning om denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det gäller många av hennes böcker, denna föll mig i smaken.

      Radera
  8. tack för smakbiten, lite nyfiken på denna.

    SvaraRadera
  9. Har bara läst Stora små lögner av henne. Vill gärna läsa mer. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...