16 augusti 2018

Ett moln på min himmel

Titel: Ett moln på min himmel
Originalets titel: Bonjour Tristesse (1954)
Författare: Francoise Sagan
Översättare: Lilly Vallquist
Serie: -
Antal sidor: 143
Utgivningsår: 1987
Förlag: Wahlström & Widstrand
Utläst: 20/7

Handling
Ett moln på min himmel är en sommarlovsberättelse från Rivieran om en sjuttonårig flicka som tillsammans med sin livsnjutande fader drömmer bort den ena solgassande dagen efter den andra. Men när den loja livsstilen hotas av faderns plötsliga förälskelse finns det ingenting som stoppar Céciles raffinerade grymhet.

Tankar om titel och omslag

Lite förvirrande när samma bok har getts ut med olika titlar. Jag föredrar i alla fall Bonjour tristesse. Ett somrigt omslag.

Mina tankar om boken
Detta är kanske inte en bok som egentligen passade mig, men i efterhand kan jag ändå säga att den var bättre än vad jag trodde den skulle vara. Den är lättläst, kort och passar jättebra att läsa under sommaren.

Den huvudkaraktär vi får följa är intressant, hon är ärlig och frispråkig och hennes känslor skildras väldigt tydligt. Jag gillar också handlingen, den är spännande och underhållande och lyckas vara både komplicerad och enkel på samma gång.

Om man tänker att detta är författarens debut och skrevs när hon var 17 år och gavs ut för över 60 år sedan så är det väldigt imponerande. Jag upplever den som väldigt tidlös och klassisk - den skulle lika gärna kunna utspela sig idag.

3 bra saker med boken: lättläst, kort, tidlös

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är Bokhora, Boktanken och Lyrans noblesser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...