4 november 2018

Min bokresa #12 - Non fiction

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie som hon kallar för min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. 

Sakprosa eller facklitteratur tycker jag är intressant att läsa emellanåt. Oavsett om det är biografier eller annan facklitteratur. Tidigare försökte jag läsa ungefär en fackbok per månad, men när jag börjat studera är jag inte så sugen på den typen av böcker längre så jag har en liten paus. 

Under kursen vi har läst nu läste vi också en reportagebok, tänker inte ännu säga vilken det är men den var riktigt upprörande, men intressant att läsa och få diskutera med andra utifrån vissa ämnen. Vad som jag tyckte var intressant då att alla vi fyra som var i gruppen hade reagerat och funderat över helt olika saker. 

Det blir ju väldigt många typer av böcker som omfattas inom begreppet non fiction. Det är allt från faktaböcker till reportage till biografier. 

Jag är intresserad av ganska många olika ämnen, allt från musik, historiska personer och händelser, men också en del biografier. 

Innan jag började läsa non fiction hade jag någon sorts förutfattad om att det var en tråkig genre, men det stämmer inte alls. Några av mina allra bästa läsupplevelser har varit så kallade icke-skönlitterära böcker och som jag knappast skulle ha valt att plocka upp själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...