10 november 2018

Sista riket

Titel: Sista riket
Originalets titel: Mistborn: The Final Empire (2006)
Författare: Brandon Sanderson
Översättare: Lottie Eriksson
Serie: Mistborn #1
Antal sidor: 743
Utgivningsår: 2015
Förlag: Modernista
Utläst: 21/10

Handling
I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Det är en värld av lidande där den evige och odödlige Överstehärskaren styr genom ett antal aristokratiska familjer. Vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och arbeta som slavar.

Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar dem som han dömt till döden. Kelsier har allomantiska förmågor – en rad magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter – och en plan om hämnd och frigörelse.

Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker – men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.

För att Kelsier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter.


Tankar om titel och omslag

Gillar omslaget, det är enkelt och stilrent, men fångar också innehållet rätt så bra. Och att de blå färgstrecken också har betydelse.

Mina tankar om boken
Sista riket är en bo som jag varit nyfiken på ganska länge, men inte kommit mig för att läsa. Delvis tror jag att det är storleken och att många har sagt att det är ett komplicerat världsbygge att sätta sig in i. Jag och Camilla har i alla fall läst boken tillsammans, och jag är så glad att jag äntligen läst den.

Brandon Sanderson bygger upp en komplicerad värld, både när det gäller hur världen ser ut, men även när det kommer till allomantin och annan magi. Sanderson förklarar väldigt bra och får det att kännas enkelt och förståeligt.

Jag fastnar verkligen för karaktärerna och det har varit så härligt att få hänga med Vin och Kelsier i över 700 sidor. Man har verkligen fått lära känna dem, och alla andra karaktärer också för den delen. Vin är den karaktär som jag tycker är mest intressant och hur hon med Kelsiers hjälp upptäcker vem hon är och vad hon kan göra. Kelsier är en komplex karaktär och det är först i slutet som jag förstår mig på honom och varför han har gjort vissa saker.

Skildringen av Överstehärskaren som styr landet är intressant och skrämmande, likaså hur den lägre befolkningen skaa behandlas. Det hela liknas vid ett feodalt samhälle med olika stånd som håller sig för sig själva och där de rika utnyttjar de svaga och där det nästan är lönlöst att göra mostånd.

Det är en bok som trots allt är ganska lätt att läsa, även om en del partier har ett ganska långsamt tempo, men det bygger ändå upp stämning och miljö och bidrar till förståelse av världen.

Sista riket är en bok som jag låtit ta tid att läsa och nu känns det ganska tomt när den är slut. Slutet är passande och bjuder på en för mig oväntad liten händelse,men som i efterhand känns helt självklar. Boken får ett värdigt slut, men det finns fortfarande frågor som jag vill ha svar på. Jag ser fram emot läsa fler delar i denna serie!

3 bra saker med boken: världen, karaktärerna, spännande

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Här kan ni läsa en smakbit ur boken.

Andra som bloggat om boken är Vargnatts bokhylla, Boktycke och Nilmas bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...