20 januari 2019

Min bokresa #22

Camilla på mitt bokintresse har en inläggsserie som kallas för min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här gången är temat Harry Potter.

När jag var mindre testade jag att läsa Harry Potter-böckerna, men oftast tog det slut kring Harry Potter och fången från Azkaban. I skolan vet jag också att vi tittade på de första filmerna hemma hos en lärare.

Harry Potter känns ju som något av en modern klassiker och det har alltid varit en serie som jag velat läsa. 2016 däremot bestämde jag mig för att ta och läsa hela serien på engelska, vilket jag också gjorde.

Jag försökte läsa dem relativt tätt inpå varandra, vilket jag tror var ganska så bra. Rowling bygger verkligen upp en fantastisk värld. De första böckerna känns mer som barnböcker, men gradvis blir de mörkare och riktar sig till lite äldre läsare. De sista böckerna hör nog till mina favoriter.

Jag läste dessutom Harry Potter and the Cursed Child, som jag tyckte var underhållande och spännande men som inte tillförde så mycket till Harry Potter-världen.

Jag har dessutom sett alla filmerna, men såklart tycker jag att böckerna är bättre. Filmerna har också sin charm, men böckerna innehåller ju så mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...