26 januari 2019

The Seven Husbands of Evelyn Hugo

Titel: The Seven Husbands of Evelyn Hugo
Originalets titel: -
Författare: Taylor Jenkins Reid
Översättare: -
Serie: -
Antal sidor: 400
Utgivningsår: 2018
Förlag: Washington Square Press
Utläst: 9/1

Handling
Reclusive Hollywood icon Evelyn Hugo is finally ready to tell the truth about her glamorous and scandalous life. But when she chooses unknown magazine reporter Monique Grant to write her story, no one is more astounded than Monique herself.

Determined to use this opportunity to jumpstart her career, Monique listens in fascination. From making her way to Los Angeles in the 1950s to her decision to leave show business in the ‘80s - and, of course, the seven husbands along the way - Evelyn unspools a tale of ruthless ambition, unexpected friendship, and a great forbidden love. But as Evelyn’s story near its conclusion, it becomes clear that her life intersects with Monique’s own in tragic and irreversible ways.


Tankar om titel och omslag

Tycker att omslaget är ganska fint, det finns uppenbara kopplingar till boken. Det enda jag inte giller med min pocketutgåva är att man ser en kant från boken med massa citat om boken. Gillar titeln, både på svenska och engelska.

Mina tankar om boken
Årets första bok utläst! Denna bok blev jag  nyfiken på i somras när det verkade som att alla på Booktube läste och älskade den. Jag kunde inte hålla mig och vänta på att den eventuellt skulle komma på svenska så jag klickade hem den på nätet.

Jag läste den engelska utgåvan och jag tyckte den var förvånansvärt lättläst. Det är ett bra flyt både när det gäller handling, men också sättet som boken är uppbyggd på. Den är indelad i olika delar utifrån de sju olika makarna och har insprängda nyhetsartiklar också, vilket jag tycker är en trevlig detalj.

Jag vill inte gå in på alltför mycket detaljer, men jag kan säga att huvudkaraktären Evelyn Hugo är väldigt intressant, hon är inte heller genomgod och jag tycker det är uppfriskande att läsa om karaktärer som har fel och brister. De känns mer verkliga på något sätt. Den handlar också en hel del om olika identiteter och hur man definierar sig själv samtidigt som den tecknar en bild av filmbranschen under många år.

Vi får också om journalistens Moniques liv och vad som förenar dessa två. Den delen är intressant, men jag gillade inte riktigt den slutliga anledningen till varför Hugo valde ut Monique som den som skulle skriva hennes biografi.

Det finns mer jag skulle vilja skriva, men jag vill inte förstöra den med att berätta alltför ingående om vad som händer. Det är allra bäst om man får upptäcka det själv.

Slutligen ska jag säga att jag kanske inte tokälskar den lika mycket som en del andra verkar göra, men det är en stark och intressant berättelse.

3 bra saker med boken: Evelyn Hugo, berättarformatet och lättläst

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigar.e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...