2 januari 2019

Bokåret 2018

Här kommer ytterligare en sammanställning över 2018. Den här gången gäller det böcker. En del recensioner finns inte länkade, då jag ej publicerat recensionen ännu.

Antal lästa böcker totalt: 63
Svenska böcker: 56
Engelska böcker: 7

Nöjd över att jag ändå har fortsatt läsa lite på engelska. Var nära att klara mitt Goodreads-mål på 65 böcker men snubblade lite på  mållinjen.

Betyg 1: 1
Betyg 2: 1
Betyg 3: 27
Betyg 4: 28
Betyg 5: 3

Medelbetyg: 3,3

Glad över att jag läst få böcker som fått dåligt betyg, Saknar dock de riktiga fullträffarna, endast 3 stycken men flera andra böcker var väldigt nära. 

januari: 863
februari: 704
mars: 2352
april: 1251
maj: 1491
junu: 2047
juli: 2586
aug: 3451
sep: 690
okt: 2674
nov: 2235
dec: 2547

Månad jag läste flest sidor: augusti
Månad jag läste minst sidor: september

Antal lästa sidor: 22891
Genomsnitt per dag: ca 63
Genomsnitt per bok: ca 363

Blev trots allt fler sidor än vad jag trodde, då jag flera månader läste väldigt lite. Att jag läste mest sidor i augusti är kanske inte så konstigt då jag hade semester hela den månaden och det är å andra sidan inte heller konstigt att september blev den med minst lästa sidor då jag  började studera.

Avslutade serier: 4
Antal böcker som ingår i serie: 38
Antal "standalone"-böcker: 23

Lite besviken att jag inte lyckades avsluta fler serier. Har varit en relativt jämn blandning mellan standalone och böcker som ingår i serier.

14 amerikanska
författare
2 australiensiska författare
7 engelska författare
1 finsk författare
1 fransk författare
2 italienska författare
4 norska författare
2 nigerianska författare
10 svenska författare
2 tyska författare
1 vitrysk författare

Har läst böcker av författare från flera nationer, extra kul att läsa av författare vars länder har sämre representation, speciellt vitryssland och nigeria. 

Kvinnliga: 30
Manliga: 15
Samarbeten: 4

Här har jag räknat en del samarbeten som egna författare varför antalet inte stämmer. Inte så förvånade att jag läser flest böcker av kvinnor.

De 3 författare jag läst flest böcker av
Elena Ferrante (4)
Camilla Grebe (3)
Jenny Colgan (3)
Mats Strandberg (3)

Tvingade mig igenom Ferrantes Neapel-kvartett. Har upptäckt en ny favoritförfattare i Camilla Grebe.

Lista över de böcker jag läst
1. Konsten att höra hjärtslag - Jan-Philipp Sendker
2. 1984 - George Orwell
3. Glöm mig - Alex Schulman
4. Stars Above - Marissa Meyer
5. Min fantastiska väninna - Elena Ferrante
6. Hennes nya namn - Elena Ferrante
7. Kackerlackorna - Jo Nesbø 
8. Den eviga elden - Ken Follett
9. A Court of Mist and Fury - Sarah J. Maas
10. Flora Banks förlorade minne - Emily Barr
11. Mindfulness för losers - Christoffer Holst
12. Rädda mig inte - Tahereh Mafi
13. Gatukatten Bob - James Bowen
14. Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichie
15. Kvinnan i svart - Susan Hill
16. En andra chans - Jojo Moyes
17. Sätt  mig i brand! - Tahereh Mafi
18. Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj
19. Koka björn - Mikael Niemi
20. Binas historia - Maja Lunde
21. Den lilla bokhandeln runt hörnet - Jenny Colgan
22. 1793 - Niklas Natt och Dag
23. Mischling - Affinity Konar
24. Älskaren från huvudkontoret - Camilla Grebe
25. Nej och åter nej - Nina Lykke
26. Charmen med tarmen - Giulia Enders
27. Stanna hos mig - Ayóbámi Adébáyó
28. Godnattsagor för rebelltjejer - Elena Favilli & Francesca Cavallo
29. Den som stannar, den som går - Elena Ferrante
30. Ett moln på min himmel - Francoise Sagan
31. Husdjuret - Camilla Grebe
32. Skrik tyst så inte grannarna hör - Karin Alfredsson
33. The Fifth Season - N.K. Jemisin
34. Mitt hjärtas oro - Malou von Sivers
35. Den svavelgula himlen - Kjell Westö
36. Öppnas i händelse av min död - Liane Moriarty
37. Det förlorade barnet - Elena Ferrante
38. Illuminae - Amie Kaufman, Jay Kristoff
39. Sommar på strandpromenaden - Jenny Colgan
40. Caraval - Stephanie Garber
41. Bara tre ord - Becky Albertalli
42. Kvinnan i fönstret - A.J. Finn
43. Stad av aska - Cassandra Clare
44. Olycksbarnet - Malou von Sivers
45. Sista riket - Brandon Sanderson
46.30 dejter på 30 dagar - Sarah Title
47. The DUFF - Kody Keplinger
48. Monstret i natten - Mats Strandberg
49. Monstret på cirkusen - Mats Strandberg
50. Monstret och människorna - Mats Strandberg
51. Francesca - Lina Bengtsdotter
52. Darktown - Thomas Mullen
53. Percy Jackson och monsterhavet - Rick Riordan
54. A Court of Wings and Ruin - Sarah J Maas
55. Hennes iskalla ögon - Carin Gerhardsen
56. Every Heart a Doorway - Seanan McGuire
57. Angivaren - Jan-Erik Fjell
58. Mord och inga julvisor
59. Dvalan - Camilla Grebe
60. Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden - Jenny Colgan
61. Vi har alltid bott på slottet - Shirley Jackson
62. Flickorna - Emma Cline
63. Snöstorm och kanelhjärtan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...