23 mars 2019

Askfödd

Titel: Askfödd
Originalets titel: An Ember in the ashes (2015) 
Författare: Sabaa Tahir
Översättare: Ylva Kempe
Serie: An ember in the ashes #1
Antal sidor: 509
Utgivningsår: 2015
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 26/2

Handling
I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska.

Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad för landsförräderi. I ett desperat försök att rädda sin bror ber Laia motståndsrörelsen om hjälp och ingår ett ödesdigert avtal.

Elias är den bäste studenten på militärskolan Blackcliff. Han är starkast, snabbast och kommer från en mäktig familj. Men i hemlighet vill han fly från skolan. Han vill inte ägna sitt liv åt att kriga för den brutala överbefälhavaren.

När Laias och Elias vägar korsas inser de att de behöver varandra för att få det de mest av allt vill ha frihet. Deras öden är tätt sammanflätade och tillsammans kommer de att förändra framtiden för hela Imperiet.


Tankar om titel och omslag
Förstår att titeln är svår att översätta, och det är egentligen först mot slutet som man förstår anledningen till den titeln. Omslaget känns ganska typiskt fantasy med två ansikten på omslaget. Men nu är det ju innehållet som är det viktiga.

Mina tankar om boken
Detta är en  bokserie som jag varit nyfiken på ett bra tag, inte minst med att hennes böcker har väldigt bra omdömen på Booktube. Detta är ännu en bok som jag läst tillsammans med Camilla.

Det var lätt att komma in i boken även om jag upplevde det som att det tog ett tag innan själva historien kom igång. Det tog längre tid innan Laia och Elias träffades än vad jag hade förväntat mig bara. Handlingen går snabbt framåt och det är spännande. Längs vägen bjuds man också på några överraskningar. Världen som Tahir skapar är intressant och man ser lätt miljöerna framför sig.

Jag gillar att berättelsen berättas ur både Elias och Laias perspektiv och vissa händelser beskrivs av både Laia och Elias vilket jag tycker gör det hela mer intressant. Det är lätt att känna med karaktärerna och man vill hela tiden veta hur det ska gå. En del karaktärer tycker jag blir väldigt enkla och platta, exempelvis Kommendanten som beskrivs som en genomond människa. Jag hade tyckt den karaktären var mer intressant om den personen även hade haft mildare sidor och att allt inte bara var svart eller vitt.

I övrigt gillade jag verkligen Askfödd och jag ser fram emot att läsa fortsättningen för den gav definitivt mersmak.

3 bra saker med boken: berättarstilen, lättläst och miljöer

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författarere
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...