24 mars 2019

Min bokresa #31 - fantasygenrer

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie som kallas för min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här veckan är temat fantsygenre.

Fantasy är ju en väldigt bred och stor genre och innehåller ju en mängd subgenrer också. Rent generellt har jag mest läst fantasy riktade till YA, men har läst några fantasyböcker riktade till vuxna också.

Jag har läst väldigt lite high fantasy, men har ändå läst några enstaka som GRR Martin och Brandon Sanderson.

En genre som jag däremot gillar väldigt mycket när det kommer till fantasy är magisk realism, men också urban fantasy. Jag gillar tanken med att det utspelar sig i den värld som vi känner till, men att den innehåller magi eller mytologiska varelser.

Jag har även läst en del paranormal fantasy som ex. Twilight men även Cassandra Clare som både innehåller olika mytologiska varelser.

Efter lite googling hittade jag även fairy tale fantasy som tar avstamp i sagorna. Dit hör exempelvis Marisse Meyers serie som även blandar in scientific fantasy.

Jag hittade även Dying Earth-fantasy, dit tänker jag mig att NK Jemisins böcker hör.

Som sagt är en fantasy en väldigt bred genre, och jag hittade en sida där olika typer av fantasy presenterades.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att du hittade andra genrer än vad jag tog upp, jag valde lite utifrån vad jag kom att tänka på själv, har även lagt till lite ang alternativa historisk fantasy, eller vad den genren skulle kunna kalllas???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva och tacka för länken och vad många genrer de har skrivit om, jag behöver detaljstudera den sidan mera.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...