31 mars 2019

Min bokresa #32 - Dystopier

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie som heter min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här veckan är temat dystopier.

Emellanåt gillar jag att läsa dystopier, men det blir ganska långt mellan gångerna. En period för ett tag sedan dominerade dystopiböckerna bland ungdomsböckerna och jag tror jag blev lite mätt på det då.

Jag har inte läst så många dystopier, och en del av de allra populäraste har jag inte ens läst. Däremot läste jag Divergent av Veronica Roth och jag gillade den serien, men jag tyckte allra bäst om första boken. Sedan var det också en av de första serierna som jag läste helt på engelska, så det är också ett speciellt minne.

Jag påbörjade också Legend-trilogin av Marie Lu. Gillade den första boken, men har ännu inte kommit mig för att läsa fortsättningen.

Lite snabbt har jag gått igenom mina recensioner här på bloggen och hittade några serier som jag läst som har dystopiska teman, men ofta har de inslag av science fiction också. Här hittade jag bland annat Shatter me-serien av Tahereh Mafi, The Luncar Chronicles av Marissa Meyer och Sveket av Ursula Poznanski. Dessutom hittade jag en svensk bok som jag tyckte mycket om, Fjärilarnas stad av Ingrid Remvall.

Jag har inte läst många svenska dystopier alls, men en som känns väldigt aktuell och som jag tyckte väldigt bra om var De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru. I början tyckte jag den var lite förvirrande,  men när man började förstå hur det hela hängde ihop blev den så bra och intressant.

Klimatdystopier verkar det ju kommer mer och mer av. En som jag blev väldigt förvånad av hur bra den var är Binas historia av Maja Lunde. Jag hade fått för mig att det var en tråkig bok, men det stämde ju inte alls. Den känns ju också väldigt aktuell.

En av de klassiska böckerna jag läst är 1984, och den var ändå ganska bra men jag tyckte den var hemskt seg att läsa. Själva temat var ju intressant och det fanns verkligen inte mycket ljusglimtar, men jag ser kanske inte den där storheten.

Som ni förstå har jag en hel del dystopier kvar att upptäcka. En som jag är väldigt nyfiken på att läsa är Kallocain av Karin Boye och så borde jag ju ta och läsa Hungerspelen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...