10 mars 2019

Min bokresa #29 - Historiska romaner

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie som kallas för min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här veckan är temat historiska romaner.

Historiska romaner är en genre som jag tycker om, men som jag kanske inte läser så ofta längre. Det går lite i perioder. Jag är dessutom intresserad av historia så det hjälper nog också till. Jag gillar både att läsa renodlade historieböcker, men gillar även när det finns en nutidshistoria parallellt.

Jag har redan tipsat om romaner som handlar om 2:a världskriget då de kommer inte nämnas här.

För några år sedan läste jag Tiden är inte än av Elin Boardy som jag tyckte om väldigt mycket.

Jag har också läst en del historiska romaner av Ken Follett. De är riktiga tegelstenar, men väl värda att läsas ändå.

Jag har också  läst första delen i Outlander av Diana Gabaldon. Har inte kommit mig vidare i den serien dock.

Jag har också läst Ewa Klingbergs härliga bok med namnet Manglade dukar och vikta servetter.

Förra året läste jag även Darktown av Thomas Mullen. Den var väldigt intressant ur ett historiskt perspektiv, även om jag kanske inte gillade språket.

Under förra året läste jag även Koka björn av Mikael Niemi, som även den var riktigt bra.

Jag har även läst några av Frida Skybäcks romaner, som har varit väldigt välskrivna.

Katherine Webb har skrivit en del historiska romaner som också har någon parallell handling som utspelar sig närmare nutid. Böckerna brukar ta lite tid att komma in i, men de är väldigt läsvärda.


2 kommentarer:

  1. Jättefina tips! Jag tycker också om historiska romaner. Flera av dem har jag inte läst men vill verkligen göra det. Är sugen på att testa en av Katherine Webbs böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tycker Webbs böcker är bra så tycker du ska testa:)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...