7 mars 2019

Legend

Titel: Legend
Originalets titel: Legendary (2018) 
Författare: Stephanie Garber
Översättare: Carina Jansson
Serie: Caraval #2
Antal sidor: 444
Utgivningsår: 2018
Förlag: B. Wahlströms
Utläst: 9/2

Handling
Caraval är över för den här gången, och Scarlett och Tella är äntligen redo att lämna ön. Systrarna borde känna sig lättade - de har kommit bort från deras far och lyckats häva Scarletts arrangerade äktenskap. Men Tella är inte fri än: hon har en skuld att betala till en mystisk välgörare som gett henne ovärderlig information. För att stryka skulden måste hon göra något som ingen har lyckats med: avslöja Direktör Legends riktiga namn.

Det enda sättet att komma i närheten av svaret är att vinna Caraval, så än en gång måste Tella kasta sig in i spelet. Och nu står ännu mer på spel: om hon inte lyckas få reda på Legends identitet förlorar hon inte bara Caraval, utan också sitt eget liv. Om hon däremot lyckas vinna kommer inte bara skulden betalas: Direktör Legend och Caraval förgörs för gott.


Tankar om titel och omslag
Gillar omslaget, men tycker inte spadertecknet passar ihop med själva handlingen. Titeln funkar, men känns lite förvirrande då det redan finns en bok på svenska som heter samma sak.

Mina tankar om boken
Jag tyckte väldigt mycket om den första boken när jag läste den i höstas, även fast tidpunkten kanske inte var den bästa. När jag såg att mitt bibliotek hade fått in uppföljaren skyndade jag mig att reservera den och läsa den.

Allt som jag gillade med Caraval fortsätter i uppföljaren. Det är spännande, underhållande och allt känns väldigt fantasifullt och magiskt. Jag gillar Garbers beskrivningar, det är inte bara färger utan hon använder sig även av dofter och smaker. Språket flyter på lätt, men en del gånger tror jag det blir lite konstigt i översättningen då det på svenska handlar om nornor och mina tankar går till den nordiska mytologin och den engelska beteckningen är the fates.

I Legend är Tella huvudpersonen, även om systern Scarlett också förekommer. Jag uppskattade att lära känna Tella mer och de utmaningar hon ställs inför. Att följa Tellas sökande efter vem legend kan vara är spännande och man får också lära sig mer om hans ursprung och vad som faktiskt står på spel.

Boken är inte heller förutsägbar, eller så blundar jag helt enkelt för det. Överlag tycker jag att denna bokserie är så underhållande och medan man läste ville jag hela tiden ha mer.

Nu håller jag alla tummar och tår att även dan avslutande delen kommer översättas, så att jag kan få veta hur allt slutar för Scarlett och Tella. Slutet känns ju minst sagt öppet.

3 bra saker med boken: underhållande, spännande och fantasifull

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Caraval

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...