15 oktober 2016

Harry Potter and the Goblet of Fire

Titel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Originalets titel:-
Författare: J.K. Rowling
Översättare:-
Serie: Harry Potter #4
Antal sidor: 636
Utgivningsår: 2004
Förlag: Bloomsbury 
Utläst: 17/9

Handling
When the Quidditch World Cup is disrupted by Voldemort's rampaging supporters and the terrifying Dark Mark is resurrected, it is obvious to Harry that, far from failing, Voldemort is getting stronger. The ultimate symbol to the magic world of the evil Lord's return would be if the one and only survivor of his death curse, Harry Potter, could finally be beaten. So when Harry is entered for the Triwizard Tournament - a competition between three wizarding schools to find the ultimate magician - he knows that rather than win it, he just has to get through the trials alive.


Mina tankar
Nu börjar vi komma till de böcker och filmer som jag inte har sett tidigare, så det känns ännu roligare att läsa den här serien nu. Otroligt nog så har jag inte heller blivit så värst spoilad på handlingen heller så jag ser verkligen fram emot att läsa de delar som jag har kvar.

Precis som vanligt så är Rowlings karaktärer helt fantastiska och jag upptäcker hela tiden nya sidor av dem och de utvecklas också hela tiden. Även världen som byggs upp är fantastisk, och i den här delen växer trollkarlsvärlden ytterligare och man får bekanta sig mer fler skolor än Hogwarts.

Harry Potter and the Goblet of Fire är riktigt spännande och jag gillar hur man får följa Harry under hela året. Dock tyckte jag att det tog ett tag innan jag kom in i boken ordentligt, början var lite seg, men när skolan och turneringen väl började blev det mycket mer spännande och bättre driv och tempo i berättelsen.

Som jag förstått det så är det här den första mörka boken och det märks faktiskt, det är en annan stämning i boken i och med att de onda krafterna börjar röra på sig igen. Jag vet att jag har sett delar av filmen, men jag hade inget minne av att Voldemort faktiskt kom tillbaka redan i den här boken och hans möte med Harry.

Jag har ju som mål i år att avsluta Harry Potter-serien och jag hoppas verkligen att jag klarar av det. Den här gången tänker jag inte vänta så länge med att läsa fortsättningen heller.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Harry Potter and the Philosopher´s Stone
Harry Potter and the Chamber of Secrets
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...