10 oktober 2016

Veckans bokbloggsfråga - Vecka 41

Bild lånad av barnboksbloggen
Jag är ledig idag och då hade jag sån tur att bokbloggsfrågan, hos barnboksbloggen också dök upp så då ska jag ta och svara på den. Annars har jag bara tagit det lugnt idag, läst lite grann och så har jag bakat också. Det brukar vara bra att göra när man har lite tråkigt.

Hur gör du rent tekniskt när du bloggar? Vad använder du för bloggplattform (t ex WordPress, Blogg.se eller annan)? Använder du några andra appar, plug-ins eller liknande för att underlätta bloggandet? Har du några tips för att på ett enkelt sätt underlätta delandet av blogginlägg på sociala medier som Facebook och Instagram? 

Jag använder Googles blogger, det vill säga blogspot. Jag är inte speciellt insatt i hur de andra plattformarna funkar och i och med att jag använder mitt google-konto även till andra funktioner som google har så kändes det rätt smidigt.

Jag är inget större datageni, men har lyckats lägga till mitt instagram-flöde i menyn till höger. Men det är det enda jag har lyckats med. Jag är inte heller speciellt aktiv där men försöker att lägga ut någon bild nu och då.

Jag använder mig också av Bloglovin, det är så smidigt att ha alla de bloggar man följer samlade på ett enda ställe!

Jag har funderat på att koppla ihop bloggen med Facebook och då antar jag att man måste skapa en sida där, vilket jag tycker känns lite besvärligt om jag ska vara ärlig.

Överlag tycker jag att blogger är rätt bra, men jag önskar att det var lättare att få bilderna att hamna bra i inlägget, storleken blir ofta konstig och jag vet inte riktigt hur man ska lösa det. Så om ni har något bra tips, så mottas det tacksamt!

6 kommentarer:

  1. Ja det där med bilderna är det största problemet med blogger. Haha jag är inte heller något större datageni, känns som man vill lära sig vissa grejer men inte riktigt har tid, man vill ju hellre läsa en bok :)

    SvaraRadera
  2. Min manjobbar ju med "data" så jag får väldans mycket hjälp från honom. I övrigt tycker jag bäst om wordpress (finns en anledning till att jag haft det så länge) eftersom den är väldigt enkel och snygg, och som nybörjare kommer man väldigt långt utan att egentligen kunna någonting om det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att ha någon att ta hjälp av! :)

      Radera
  3. Jag använder också blogger men håller med att hanteringen av bilder är inte den bästa. Bökigt att få till det på ett bra sätt om man vill ha bilder och text bredvid varandra eller ändra om bland bilder i inlägget. Skulle önska ett mer användarvänligt verktyg för det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...