19 oktober 2016

Mordet i prästgården

Titel: Mordet i prästgården
Originalets titel: Murder at the Vicarage (1930)
Författare: Agatha Christie
Översättare: Vanja Lantz
Serie: Miss Marple
Antal sidor: 297
Utgivningsår: 2007 
Förlag: Bonnier pocket 
Utläst: 22/9

Handling
Överste Protheroe hittas skjuten till döds i en prästkammare. Bara några timmar tidigare hade kyrkans präst uttryckt sin ovilja gentemot översten. Men Miss Marple upptäcker snart att inte bara prästen utan hela byn verkar ha haft skäl att mörda överste Protheroe.

Mina tankar
Mordet i prästgården har stått flera år i min bokhylla oläst, men när jag skulle välja hyllvärmare ville jag ha något lättläst och då föll valet på Agatha Christie. Detta är faktiskt den första boken om Miss Marple som jag läser, jag har tidigare bara läst fristående böcker och de som har Poirot i huvudrollen.

Det tog faktiskt rätt så lång tid för mig att komma in i boken, det kändes lite segt och det tog ett tag innan jag vande mig vid berättarstilen. Jag hade förväntat mig att den skulle vara skriven i tredje person eller utifrån Miss Marples perspektiv, men så var inte fallet. Berättaren var kyrkoherden och det tyckte jag tyvärr gjorde att jag det inte kändes som man kom karaktärerna nära. Sen var det också rätt så många personer att hålla reda på.

Tyvärr tycker jag att Miss Marple dyker upp alldeles för lite i Mordet i prästgården, trots att hon egentligen ska ha en av huvudrollerna så känns hon mest som en bifigur som lyckas med det poliserna inte gör, så det var lite av en besvikelse. Jag hoppas att de andra böckerna innehåller mer Miss Marple.

Själva mordmysteriet är, som vanligt när det gäller Agatha Christie, otroligt välkomponerat och jag njuter av hur berättelsen vävs samman och man får veta mer och mer. Ett plus också för twisten i slutet, som jag faktiskt inte hade väntat mig.

Detta är hittills en av de svagare böckerna av Christie jag har läst, den är definitivt inte dålig och den främsta anledningen till att den inte får så högt betyg är att det är alldeles för lite miss Marple.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
Poirots jul
Och så var de bara en
Badortsmysteriet
Fem små grisar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...