6 oktober 2016

Höstläsningsenkät


Jag tycker om att göra enkäter, men jag gör det alldeles för sällan. Denna enkät har börjat cirkulera lite grann, och jag hittade den hos Bokraden. Känns som att denna enkät passar riktigt bra just nu! 

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten? 
Njae, egentligen inte. Brukar ändå försöka att planera min läsning, men det finns inga riktiga måsten. Om jag skulle svara nåt på frågan så blir svaret Harry Potter och möjligtvis de två författare jag har kvar i Boktolvan (Alex Marwood och Kristina Ohlsson).

2. September är förknippad med skolstart. vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var dina favoritämnen? 
Just nu kommer jag knappt ihåg några av de böcker jag har läst i skolan, det står helt still i huvudet! Men den bok som jag läste i skolan och gjorde starkast intryck på mig är nog Anne Franks dagbok och det är nog den jag kommer ihåg bäst. 

Mina favoritämnen i skolan var nog engelska, har alltid haft lätt för språk och engelskan som jag läste i gymnasiet tyckte jag var jätterolig! Men sen hade jag bra lärare också. Sen har jag också alltid varit intresserad av historia så det var också ett kul ämne. 

3. I Oktober är det Halloween, gillar du läskiga böcker och filmer och i såfall vilka? 
Skräckfilmer har jag svårt för och jag brukar undvika sådana filmer. Drar mig till och med för att se Shutter Island för att jag tror att den kommer vara läskig, och då har jag ändå läst boken. Har inte heller läst så många läskiga böcker, men böcker känns på något vis lättare att läsa än att se den typen av filmer. Jag har ju t.ex. läst Färjan av Mats Strandberg.

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar? 
Skulle inte påstå att jag varierar min läsning utifrån årstid, men mysdeckare passar ju alltid! Typ Elly Griffiths eller Agatha Christie.

5. När du har krupit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck då?
Brukar inte dricka något när jag läser, men mitt självklara val är te! Kaffe tycker jag inte alls om och varm choklad dricker jag mest när jag är utomhus. 

6. Har du några höstplaner du ser fram emot? 
Skulle väl vara det att jag fyller år i slutet av den här månaden då! Annars har jag inga speciella planer som jag vet av just nu i alla fall. 

4 kommentarer:

  1. Historia tyckte jag också om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade en bra lärare också som gjorde det riktigt roligt också! :)

      Radera
  2. Anne Franks dagbok var en av mina favoriter också i skolan. Jag provade att läsa den nu i vuxen ålder och tyckte inte alls lika mycket om den. Kanske för att man kände igen sig mer i henne när man var jämngammal. Däremot förfasas man lika mycket över det hemska öde hon gick till mötes, obegripligt hur människor kan agera mot andra.

    Shutter Island försökte jag se en sen kväll på teve, men somnade... Nu har jag köpt filmen och skall ge den ett nytt försök. Jag håller med dig om att filmer ofta är läskigare att se än vad det är att läsa böcker. Jag tror att det är musiken i filmerna som gör det, stänger man av musiken försvinner det mesta av det läskiga tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne Frank har jag bara läst under tiden jag gick i skolan, och även om det skulle vara kul att läsa om den så är jag rädd att förstöra mitt första intryck av den. Och visst, man blir alltid förfärad över människans agerande mot andra!

      Har inte funderat över hur musik påverkar upplevelsen, men du har en poäng :) Sen vet man ju faktiskt hur det kommer att gå som man kanske inte blir helt överraskad heller :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...