20 oktober 2016

Tv-serie: Jane the Virgin säsong 1

Handling
När Jane var liten svor hon på att behålla sin oskuld tills hon gifte sig. Men ett misstag under en läkarundersökning ledde till en rad mirakulösa effekter. Jane blev gravid, och barnets far är en tidigare flamma som nu är hennes chef. Samtidigt har Janes egen pappa, som hon aldrig mött, huvudrollen i hennes favoritteveserie.

Säsongen hade 22 avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Gina Rodriguez, Andrea Navedo, Yael Grobglas och Justin Baldoni.

Jag såg klart säsongen den 7 oktober.

Mina tankar
Jag började se Jane the Virgin för rätt så länge sedan, men jag fastnade riktigt inte för serien från början. Jag tänkte att jag i alla fall skulle se klart den första säsongen och sedan bestämma mig för om jag skulle fortsätta se den eller inte. Jag är glad att jag valde att fortsätta se serien, den tog sig verkligen mot slutet och de sista avsnitten av säsongen var mycket bättre än de första avsnitten.

Detta är en sådan serie som jag är väldigt tudelad till. Jag älskar komediinslagen och framförallt den allvetande berättaren som driver berättelsen framåt på ett nytt och roligt sätt. Och så gillar jag de små textsnuttar som då och då dyker upp för att förklara saker och ting. Ett stort plus är också det att berättaren i början av varje avsnitt gör en liten resumé.

Men å andra sidan så blev jag stundtals rätt less på Jane och hennes velande både när det gäller kärlek och framtidsplaner. Samtidigt så beundrar jag henne och att hon inte tillåter graviditeten att ta över hennes liv och hindra henne från att uppnå det hon vill - det vill säga att bli författare.

Det är också kul att många av huvudrollerna spelas av latinamerikanska karaktärer och framförallt att det är tre kvinnor i huvudrollen som alla har olika bakgrund.

De andra karaktärerna är också intressanta, men den karaktär som jag nog är mest förtjust i är Rogelio, Janes pappa tillika skådespelare med ett stort ego. Det leder till en hel del roliga situationer, men också en hel del fina stunder dem emellan då han verkligen vill bygga upp en relation med henne.

Jane the Virgin är verkligen "såpig" och nästan överdramatisk serie. Samtidigt så kan jag inte riktigt sluta titta, man vill ändå veta hur det går. Den är full av twister och överraskningar som som tittare kastas man fram och tillbaka hela tiden, vilket verkligen håller spänningen uppe.

Som sagt så tog serien verkligen sig mot slutet och jag ser verkligen fram emot att se den andra säsongen snart. Och precis som vanligt slutade den med en ordentlig cliffhanger!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...