22 oktober 2016

Störst av allt

Titel: Störst av allt
Originalets titel:-
Författare: Malin Persson Giolito
Översättare:-
Serie: 
Antal sidor: 367
Utgivningsår: 2016 
Förlag: Wahlström och Widstrand 
Utläst: 29/9

Handling
De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. 

"Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet." 


Mina tankar
Störst av allt har blivit otroligt hyllad i bokbloggarvärlden, det är många som har läst och älskat den. Jag var intresserad av att läsa boken, och jag blev mer och mer nyfiken ju fler recensioner jag såg, samtidigt som jag blev lite orolig för att läsa den också och att jag inte skulle tycka om den.

Först och främst gillar jag hur boken är uppbyggd, hur man får följa rättegången och händelserna som ledde till den också. Rättegångsthriller är en ny genre för mig och jag gillar det mycket!

 Allting berättas utifrån Majas perspektiv och jag gillar henne som berättare, det känns väldigt äkta. Även fast jag egentligen har svårt för Maja så är det något som får mig att engagera mig för henne och vad det var som egentligen hände. De andra karaktärerna känns också väl utvecklade. Alla karaktärer man möter känns realistiska, på både gott och ont, och ämnet känns tyvärr alldeles för aktuellt och trovärdigt. Sen så reagerar jag också på de vuxna karaktärerna som finns runtom, men som inte ingriper och gör något, vilket gör att jag upplever berättelsen som väldigt tragisk.

Sedan är jag också väldigt fascinerad av språket. En del gånger när en vuxen författare ska försöka skriva utifrån en ungdoms perspektiv blir det bara konstigt och det känns fel. Så är inte fallet, det känns verkligen som att det är Maja som berättar sin historia.

Störst av allt är en engagerande och viktig bok, som jag hoppas hittar många läsare.

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

HÄR kan ni läsa en smakbit ur boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...