27 oktober 2016

Tv-serie: En enkel resa till Korfu säsong 1

Handling
Dramaserien Enkel resa till Korfu (original: The Durrells) bygger på Gerald Durrells triologi om en änka som 1935 bestämmer sig för att börja ett nytt liv och flyttar med sina fyra barn till Korfu.
Beslutet av flytta till Grekland är inte särskilt svårt för Louise Durrell. Hemma i Bournemouth har hon att välja mellan att gifta om sig med en äldre, tråkig man eller fortsätta leva i misär.
Eftersom Louise Durrell dessutom är orolig för att hennes barn ska gå en olycklig framtid till mötes väljer hon att ta dem med sig till ett förfallet hus på Korfu. En homerisk kamp inleds när familjen försöker anpassa sig till det nya livet i Grekland.
Säsongen hade 6 avsnitt. I huvudrollen ses bland annat Keeley Hawes, Josh O'Connor, Alexis Georgoulis, Daisy Waterstone och Milo Parker.

Mina tankar
Den enda anledningen till att jag ville se En enkel resa till Korfu, var just det att den utspelar sig på Korfu. Sen gillar jag ju också historia, så jag tänkte att detta var en serie som skulle passa mig. Dock hade jag förväntat mig mer drama, det var mer komedi istället med dramainslag.

Vi får följa den väldigt dysfunktionella familjen och just dynamiken dem emellan gör serien väldigt sevärd. Är väldigt olik mycket annat jag har sett, speciellt med tanke på den tid den utspelar sig i. Karaktärerna tycker jag inte riktigt känns tillräckligt allvarliga, även om det blir bättre under seriens gång och det sista avsnittet är nog min favorit. Min favorit av alla karaktärerna är nog Gerry, den yngste sonen som har ett brinnande intresse för djur eller den äldste sonen Lawrence som har drömmar om att  bli författare.

Miljön känns väldigt idyllisk och det är onekligen väldigt vackert. Serien känns väldigt exotisk och jag gillar att de dyker upp andra karaktärer som inte bara är brittiska eller grekiska. Visst kan karaktärerna ibland bli lite stereotypiska, men det är sådant man får ta ibland.

Trots att jag främst ser detta som en komedi/feelgood-serie så lyckas det ändå ta upp en del mer allvarliga ämnen. Det sista avsnittet var nog det som verkligen ställde det hela på sin spets och bjöd på en twist som jag faktiskt inte hade väntat mig.

Överlag en mysig och sevärd serie, men som kanske inte levde upp riktigt till mina förväntningar.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...