7 juni 2018

Film: Money Monster

Handling

In the real-time, high stakes thriller Money Monster, George Clooney and Julia Roberts star as financial TV host Lee Gates and his producer Patty, who are put in an extreme situation when an irate investor who has lost everything (Jack O'Connell) forcefully takes over their studio. During a tense standoff broadcast to millions on live TV, Lee and Patty must work furiously against the clock to unravel the mystery behind a conspiracy at the heart of today's fast-paced, high-tech global markets.

Filmen är 98 minuter lång och regisserad av Jodie Foster. I huvudrollerna ses bland annat George Clonney, Julia Roberts och Jack O'Connell. Filmen hade svensk premiär 3 juni 2016.

Jag såg filmen 14 maj.

Mina tankar
Detta var en riktigt underhållande och tänkvärd film! Den var också riktigt spännande och man ville hela tiden veta hur det skulle gå och veta hur företaget hade kraschat.

Clooney och Roberts gör bra och trovärdiga prestationer, och det märks att de tycker om att jobba tillsammans. Jack O'Connell är för mig okänd, men även han gör en bra prestation som Kyle som har förlorat allt och försöker ställa det till rätta.

Filmen utspelar sig i realtid och största delen av filmen utspelar sig i studion med bara de centrala karaktärerna. Ibland får man även följa några på utsidan och vad de för för att försöka få reda på sanningen. Fast det beskrivs som en thriller, så innehåller den oväntat mycket humor. Tycker också det var kul att få glimtar av när folk på utsidan ser gisslandramat på tv.

Temat är intressant, och jag vet att det finns fler filmer som handlar om finansmarknaden och vad som händer när bubblan spricker. Money Monster är den enda av dessa filmer jag sett, men visst är den tänkvärd både när det gäller vilka som kontrollerar pengarna och vad som händer när man förlorar allt.

Allt som allt gillar jag denna film, fast jag önskar att den hade gått lite mer på djupet och att man hade fått veta hur det gick för karaktärerna efteråt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...