2 juni 2018

Månadsutvärdering maj 2018

Lästa böcker i maj:
1. Alla borde vara feminister - Chimamanda Ngozi Adichie
2. Kvinnan i svart - Susan Hill
3. En andra chans - Jojo Moyes
4. Sätt mig i brand! - Tahereh Mafi
5. Kriget har inget kvinnligt ansikte - Svetlana Aleksijevitj

Manliga författare: 0
Kvinnliga författare: 5

Amerikanska författare: 1

Engelska författare: 2
Nigerianska författare: 1
Vitryska författare: 1

Antal lästa sidor: 1491
Medelbetyg: 3.8

Snyggast omslag: Kvinnan i svart

Månadens bästa bok: Kriget har inget kvinnligt ansikte
Månadens överraskning: Kriget har inget kvinnligt ansikte
Månadens besvikelse: -

Kommentar
Ändå en helt okej månad. Visst hade jag önskat att jag hade hunnit läsa mer, men så blev det inte. Har dock väldigt många påbörjade böcker som jag måste försöka läsa klart.

En del av böckerna var ganska tjocka och en del var tunga att läsa på grund av ämnet. Måste ändå säga att jag är så glad att jag läsa Kriget har inget kvinnligt ansikte. Den bästa boken jag läst hittills i år.

Nu i juni ska jag försöka läsa klart alla mina påbörjade böcker och försöka beta av en del recensionsexemplar. Jag vet att jag har sagt det ett bra tag nu, men någon gång kommer det ju att stämma.

Om månadens bästa: Så himla gripande, saknar ord.
Om månadens överraskning: Hade inte ens tänkt läsa den från början, och så var den såhär bra!


Filmer och Tv-serier:
The Americans S4E5 - S4E13 (säsongsavslutning)
Batman v Superman: Dawn of Justice
Brooklyn Nine Nine S5E19 - S5E22 (säsongsavslutning)
The Big Bang Theory S11E23 (säsongsavslutning)
En enkel resa till Korfu S2E1-S2E4
Friday Night Dinner S5E1-S5E4
Jane the Virgin S3E1-S3E19
Money Monster
Morden i Sandhamn S6E1 - S6E8 (säsongsavslutning)
Superstore S3E22 (säsongsavslutning)
Unge kommissarie Morse S5E6 (säsongsavslutning)
Young Sheldon S1E21 - S5E22 (säsongsavslutning)


Månadens bästa: Brooklyn Nine Nine
Månadens överraskning: Morden i Sandhamn
Månadens besvikelse: Batman v Superman: Dawn of Justice

Kommentar
Som vanligt mycket serier och en del film. Många av serierna hade dessutom säsongsavslutning så nu blir det att vänta tills hösten på en ny säsong.

Månadens härligaste serierelaterade nyhet är såklart att Brooklyn Nine Nine räddades då de först lades ned av Fox men plockades upp av NBC ett dygn efteråt. Så glad över att det kommer komma en säsong till.

Serierna jag har sett denna månad har verkligen varit härliga, det var särskilt roligt att börja se En enkel resa till Korfu igen.

Om månadens bästa: Fortfarande en av de bästa komedierna!
Om månadens överraskning: Hade glömt hur mysig och somrig denna serie var.
Om månadens besvikelse: Alldeles för lång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...