9 juni 2018

Sätt mig i brand!

Titel: Sätt mig i brand!
Originalets titel: Ignite Me (2014)
Författare: Tahereh Mafi
Översättare: Carina Jansson
Serie: Shatter me #3
Antal sidor: 363
Utgivningsår: 2015
Förlag: Ponto Pocket
Utläst: 27/5

Handling
Omega Point har fallit. När Juliette vaknar efter att ha svävat mellan liv och död är det inte Adam som står vid hennes sida, utan Warner. Warner, överbefälhavaren som hon hatade men som blev hennes älskare.
Juliette vet inte om Adam eller hennes vänner fortfarande lever, så det är nu upp till henne att fortsätta striden mot Återetablissemanget. Kampen är farligare än någonsin, och snart upptäcker hon att ingenting hon trott sig veta - om Warner, Adam och sina förmågor - varit sant.


Tankar om titel och omslag

Lite synd att de inte behöll allitterationen genom hela bokserien. Om man bara ska gå på titeln tycker jag inte det känns som att denna hör ihop med de övriga böckerna i serien. Gillar omslaget, detta är mer lik originalen.

Mina tankar om boken
Hela denna bokserie har jag läst tillsammans med Camilla. Det har varit kul att diskutera dessa böcker tillsammans.

I den här sista delen är det mycket som ska hända och trots att det egentligen är först i slutet som handlingen tar fart så hålls mitt intresse uppe från början till slut. Det är korta och snabblästa kapitel och hela tiden vill man veta vad som ska hända. Mycket kretsar krig kärleksdramat mellan Juliette/Adam och Juliette/Warner, fast jag inte gillar kärlekstrianglar så tycker jag ändå att det hålls på en acceptabel nivå.

Genom hela serien är är Kenji en av mina favoritkaraktärer, han bidrar med en hel del humor och lättar upp stämningen. Dessutom gillar jag vänskapen mellan honom och Juliette. Jag hade gärna sett att en del av bikaraktärerna hade fått mer utrymme - jag hade gärna läst om fler av överlevarna från Omega Point.

Jag gillar verkligen Mafis språk, det är en hel del humor och ganska lekfullt. Hon är också riktigt duktig på att beskriva känslor och använder fantasirika liknelser.

Hela serien är riktigt spännande och har ett bra driv. Man blir aldrig uttråkad och det är verkligen underhållning. Från början var det tänkt att detta skulle var slutet på serien, men författaren har sedan tagit upp serien igen. Om detta hade varit serieavslutningen hade jag känt mig lite frustrerad, det avslutas så tvärt och jag vill ju veta vad som ska hända sedan.

3 bra saker med boken: språket, tempot och lättläst

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Rör mig inte!
Rädda mig inte!

Andra som bloggat om boken är t.ex. Boktycke, Aldrig bara ord och Fantastiska berättelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...