13 oktober 2018

20 Questions Book Tag

Tänkte jag skulle göra en ny book tag, som jag hittade här.



1. How many books is too many books in a book series? 
Så länge böckerna är bra och intressanta kan ju en bokserie hålla på ganska länge, alternativt att serien byter karaktärer och fortsätter. Svårt att sätta en gräns, men kanske kring 8-10 böcker. Då börjar det kännas lite jobbigt att ta igen.
2. How do you feel about cliffhangers? 
Jag hatar och jag älskar dem. Om den är bra gjord så kan den ju skapa ett oerhört driv till att veta mer och man får gå och längta efter en ny bok. Däremot är jag inte riktigt lika förtjust om författaren börjar använda det alltför mycket.
3. Hardcover or paperback? 
Pocket är ju smidigt, men föredrar nog inbunden ändå. 
4. Favorite book? 
Såna här frågor är alltid så svåra, mycket beror också på vilket humör man är på. Favorit för i år är Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj.
5. Least favorite book? 
Nej och åter nej av Nina Lykke var ingen hit för mig.
6. Love triangles, yes or no? 
Oftast nej, men ibland funkar det. Tycker inte om när det blir utdraget och att det alltid är tjejen som ska tvingas välja mellan två stycken. Fattade inte alls kärlekstriangeln i Twilight, men gillade den i Shatter me
7. The most recent book you just couldn’t finish? 
Jag brukar alltid avsluta böcker jag påbörjar, men det är klart att det finns några undantag. Det första som jag kommer på är en fantasy-bok av Niklas Krog, men jag kan inte komma på vad den heter.
8. A book you’re currently reading? 
Håller på med flera böcker just nu, Sista riket av Brandon Sanderson och Stad av aska av Cassandra Clare.
9. Last book you recommended to someone? 
Under en period har jag försökt rekommendera både Tårar i havet (Sepetys) och Kriget har inget kvinnligt ansikte (Aleksijevitj). Två böcker som är viktiga och som jag skulle önska att många läste.
10. Oldest book you’ve read?
Ingen aning, måste väl vara en klassiker så kanske Stolthet och fördom av Jane Austen. 
11. Newest book you’ve read? 
Läser inte så mycket nya böcker, men ska börja med Olycksbarnet av Malou von Sivers som är alldeles nyutgiven. 
12. Favorite author? 
Finns så många och beror också på vad jag är för humör och vilken genre.  Några favoriter är Camilla Grebe, Elly Griffiths, Gillian Flynn och Simona Ahrnstedt.
13. Buying books or borrowing books? 
Låna! Jag köper också en del, främst böcker på engelska som inte finns översatta. Låna är ett billigt och klimatsmart alternativ.
14. A book you dislike that everyone else seem to love? 
Jag upprepar mig själv, men Twilight? Jag fattar inte grejen helt enkelt. 
15. Bookmarks or dog-ears? 
Bokmärken! Absolut inga hundöron!
16. A book you can always re-read? 
Jag brukar inte läsa om böcker, men en bokserie som jag läste om och tyckte var ännu bättre nu var En ö i havet av Annika Thor.
17. Can you read while hearing music? 
Jag kan göra det, men föredrar att ha det tyst runtomkring mig när jag ska läsa.
18. One POV or multiple POVs? 
Jag gillar båda, men för att det ska funka med flera berättare måste de ha distinkta röster så att man inte blandar ihop för annars blir det bara rörigt.
19. Do you read a book in one sitting or over multiple days? 
Ibland händer det att jag läser en bok i en sittning, men det är sällan. Oftast håller jag på i några dagar eller någon vecka.
20. One book you read because of the cover. 
Jag tittar inte bara på omslaget om jag ska läsa en bok, handlingen måste tilltala mig också. En författare vars omslag ofta tilltalar mig är Simona Ahrnstedt.



2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...