21 oktober 2018

Min bokresa #10 - Ålderskategorier

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie hon kallar för min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här gången är temat ålderskategorier.

I Sverige är de vanligaste 0-3, 3-6, 6-9, 10-12, 12-15 och unga vuxna. I engelskspråkiga länder finns det några fler indelningar.

Unga vuxna är en genre som jag tycker har blivit mycket större i Sverige på bara några år. Nu kan jag ju räknas tillhöra den kategorin också. Tidigare vill jag mest minnas att det fanns böcker för typ mellanstadieåldern, högstadiet och så vuxenböcker.

När jag själv var i yngre tonåren var jag inte så förtjust i just ungdomsböckerna, jag läste hellre vuxenböcker även om jag såklart också läst bra ungdomsböcker också.

Nu när jag blivit lite äldre så har jag helt nästan börjat strunta i åldersindelningen av böcker. Det finns många ungdomsböcker som även vuxna skulle må bra av att läsa. Sen är ju inte alla på samma nivå när det kommer till läsning och böcker riktade till lite yngre är oftast skrivna på ett lite lättare språk och kan ha ett snabbare tempo.

Det kan vara lite mysigt och nostalgiskt att läsa en barnbok eller ungdomsbok. Förra året läste jag några böcker om LasseMaja och det var så himla mysigt!

De allra bästa barn-och ungdomsböckerna kan både unga och "vuxna" läsa med stor behållning.

Camilla tog även upp Harry Potter-serien. Jag läste dem för något år sedan och i början är de ju mer eller mindre riktade till  barn, men de sista 3-4 böcker är riktade till lite äldre. Det finns en tydlig gräns mellan dem.

4 kommentarer:

  1. Unga vuxna känns verkligen som en ny stor kategori som inte alls fanns förr. Jag läser ofta böcker för unga vuxna trots att jag numera är 40+. Jag kan även läsa barn och ungdomsböcker som lockar mig så för min del spelar det ingen roll för vilken ålder en bok främst riktar sig till. Sedan läser jag förstås barnböcker för mina barn också eller böcker som jag tänker mig kan vara något för dem om några år. Vill ha lite koll samtidigt som jag får läsa massa bra böcker helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, unga vuxna känns som en ganska ny kategori i Sverige. Bra böcker är bra böcker helt enkelt :)

      Radera
    2. Håller med att det inte spelar någon roll till vilken ålder en bok riktar sig till och genom läsa för barnen har jag hittat många favoriter. Sen kan det vara bra att läsa de böcker som ens barn ska läsa så man har lite koll helt enkelt.

      Radera
    3. Kan tänka mig att man som förälder vill ha lite koll.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...