17 december 2019

En bok - olika omslag

Vi säger nog alla att vi aldrig dömer en bok utifrån omslaget. Men är det verkligen sant?

En bok som har ett tilltalande omslag och som passar innehållet kan i mina ögon verkligen förhöja en läsupplevelse.

Även den här veckan tänkte jag visa upp en bok med juligt tema och det är Let it snow av John Green, Maureen Johnson och Lauren Myracle.

Ett av de amerikanska omslagen

Svenskt omslag

Portugal

Polen

Jag försökte hitta omslag som skilde ut sig från de andra, då många av utgåvorna har lika omslag. 

Det amerikanska är väldigt enkelt och säger ingenting om innehållet. Det gör ju däremot både Sveriges och Portugals omslag, även om det nästan blir i mesta laget för mig.

Det polska omslaget är väldigt annorlunda, jag gillar färgen på teckningen men tycker inte att det är så snyggt egentligen.

Min favorit blir nog ändå Sveriges, mest på grund av den stora vinterkänslan man får av omslaget. 

Vad tycker ni om de olika omslagen?






4 kommentarer:

  1. Jag gillade verkligen Polens, det var så annorlunda och färgerna var riktigt fina :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant hur olika man kan tolka en bok och göra omslag :)

      Radera
  2. Oj, vilken spännande skillnad! I synnerhet det polska. Det omslaget känns i min värld som en mer allvarsam bok och lite mer svårläst medan de andra ger en känsla att boken är julig och lättläst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ju lite olika känsla av omslagen minst sagt :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...