21 december 2019

I hemlighet begravd

Titel: I hemlighet begravd
Originalets titel: -
Författare: Viveca Sten
Översättare: -
Serie: Morden i Sandhamn #10
Antal sidor: 458
Utgivningsår: 2019
Förlag: Forum
Utläst: 27/11

Handling
Tionde delen i succén Morden i Sandhamn! Skelettdelar hittas på Telegrafholmen mittemot Sandhamn och Thomas Andreasson kallas dit i sensommarvärmen. Spåren pekar mot två kvinnor som försvann tio år tidigare. Men vem har egentligen begravts på ön? Nora Linde är sjukskriven efter ett tragiskt brottmål. Hon plågas av mardrömmar och kan inte sluta älta sitt misslyckande. När hon hör om fynden på Telegrafholmen försöker hon desperat ställa saker och ting till rätta. Mot allt förnuft inleder hon en riskabel utredning vid sidan av polisens. Vänskapen mellan Thomas och Nora utsätts för svåra prövningar när gömda hemligheter och såriga familjerelationer kommer i dagen. Någon på ön vet sanningen. Måste ytterligare liv offras innan den avslöjas? 

Tankar om titel och omslag
Jag gillar typsnittet och färgen på omslaget, lite mystiskt sådär. Däremot gillar jag inte "klisterlappen" på omslaget, tycker det förstör lite grann. Men det är bara en petitess.

Mina tankar om boken
Det kändes ganska tursamt att jag hade läst förra delen i så pass nära anslutning till den här boken. Väldigt mycket från förra boken hade anknytning till uppföljaren.

Viveca Sten är vid det här laget ett säkert kort för mig att läsa. Jag vet att jag kommer få en bra deckarhistoria och att det kommer vara lättläst och spännande. De två försvinnanden man får följa tyckte jag var väldigt intressanta och sättet som de visade sig höra ihop.

Däremot hade jag svårt för vissa delar av boken, men jag kan inte riktigt peka fingret på vad det var. En del av det har nog med Nora att göra. Jag kom på mig själv med att bli irriterad på henne och vad hon utsätter sig själv för att få reda på vad som hänt. Då hamnade tyvärr också polisarbetet i skymundan, för jag hade gärna sett att det hade haft en större del i boken än vad det hade.

Med det sagt så är I hemlighet begravd fortfarande en bra och spännande deckare, men jag saknade det där lilla extra.

3 bra saker med boken: spännande, försvunna personer och lättläst

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
I de lugnaste vatten
I den innersta kretsen
I grunden utan skuld
I natt är du död
I stundens hetta
I farans riktning
I maktens skugga
I sanningens namn
Iskalla ögonblick
I fel sällskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...