19 december 2019

Tv-serie: Unbelievable

Handling
Based on the true story of Marie, a teenager who was charged with lying about having been raped, and the two female detectives who followed the path to the truth.

Serien har åtta avsnitt och i huvudrollerna ses bland annat Kaitlyn Dever, Toni Collette och Merritt Wever.

Jag såg klart serien 28 november.

Mina tankar
Den här serien har ju blivit väldigt hyllad tidigare, och det med all rätt. Den är riktigt bra och hemsk. Det är länge sedan jag såg någon serie som gjorde mig så här upprörd!

Kan börja med seriens upplägg där vi växelvis följer Marie efter våldtäkten och de kvinnliga poliserna Duvall och Rasmussen några år efteråt och när de börjar se ett mönster och ana att de kan ha att göra med en serievåldtäktsman. Jag tycker polisarbetet är väldigt bra skildrat. Det är inte ett enkelt fall de försöker lösa och många gånger famlar de i mörkret, men rätt vad det är upptäcker de något som lyckas få de ett steg närmare att fånga förövaren.

Vi får även offrens berättelse och det är väl kanske det som är mest berörande på något sätt. Framförallt Maries. Att det hela dessutom är baserat på sanna händelser gör mig bara än mer upprörd. Hur ingen tror henne på grund av hennes bakgrund och hur hennes tillit till myndigheter/ personer som ska hjälpa henne försvinner.

Serien känns också väldigt bra disponerad och det är bara 8 avsnitt. Men det är 8 fantastiska, berörande och upprörande avsnitt.

Jag kan verkligen rekommendera Unbelievable!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...