29 december 2018

Angivaren

Titel: Angivaren
Originalets titel: Tysteren (2010) 
Författare: Jan-Erik Fjell
Översättare: Sandra Rath
Serie: Anton Brekke #1
Antal sidor: 350
Utgivningsår: 2017
Förlag: HarperCollins Nordic
Utläst: 8/12

Handling
I Fredrikstad hittas stans rikaste man mördad och kriminalkommissarie Anton Brekke kallas in. Brekke är känd för att vara orädd och oförskämd, och han har dessutom en hemlig last: poker. Med hjälp av polisstudenten Magnus Torp och polisinspektör Simon Haugen börjar han nysta i fallet, som först verkar ha ekonomiska motiv. Men när han kastas in i New Yorks korrupta undre värld, rakt in i maffians högborg, inser han snart att helt andra krafter ligger bakom.

Tankar om titel och omslag

Titeln gillar jag, tycker dock det blir lite för mycket "saker" på omslaget och att det blir lite rörigt.

Mina tankar om boken
När boken först kom ut i Sverige kändes det som att jag såg den överallt, och jag blev nyfiken på den. Det dröjde då ganska länge innan jag satte mig ner och gjorde det. Jag hade egentligen inga speciella förväntningar på boken, men jag sögs in i den från första sidan.

Något som förvånade mig var hur snabbt man kom in i boken, det gick på direkten. Den var också svår att lägga ifrån sig. Jag gillar också när det finns en historisk koppling och här får man växelvis följa utredningen i nutid och bakgrunden till detta. Boken är lättläst och actionfylld, och det blir liksom aldrig tråkigt. Det är action från första sidan.

Själva mordfallet är i efterhand ganska lätt att räkna ut vad som hänt, men jag gillar att dels följa utredningen samtidigt som det finns en historisk tråd som utspelar sig i New York under slutet av 60-talet och handlar om maffian. Ofta när man läser en bok med parallella trådar, brukar man ofta föredra den ena, men den här gången så tyckte jag att båda trådarna var lika intressanta.

Något som jag kan störa mig lite på är att alla poliser ska ha problem av något slag, men än så länge verkar inte beroendet ha tagit över helt för Anton Brekke. Jag skulle inte alls vilja umgås med honom, men jag gillar att läsa om honom. Han är rapp i käften skämtar och är inte helt dum heller och besitter mycket kunskap.

Språket flyter lätt och jag uppskattar verkligen humorn i boken. Anton Brekke har en del sarkasm och kommenterar vissa saker på ett underhållande sätt. Det känns lite som en frisk fläkt.

Som sagt blev jag oerhört positivt överraskad av Angivaren, spännande och underhållande med humor som jag uppskattar. Nu ser jag fram emot att få läsa mer om Brekke.

3 bra saker med boken: spännande, underhållande, maffian

Betyg: 4/5

Tidigare läst av denna författare
Har inte läst något av denna författare tidigare.

Andra som bloggat om boken är Johannas deckarhörna, Lottens bokblogg och A Bookaholic Swede.

4 kommentarer:

  1. Har denna hemma också och blev väldigt nyfiken nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt positivt överraskad av den, kul att ditt intresse väcktes.

      Radera
  2. Det här är en ny författare för mig. Skall nog kolla upp den här serien litet mer, den verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju bara läst den första, men den var väldigt spännande och rapp.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...