13 december 2018

A Court of Wings and Ruin

Titel: A Court of Wings and Ruin
Originalets titel: -
Författare: Sarah J Maas
Översättare: -
Serie: A Court of Thorns and Roses #3
Antal sidor: 699
Utgivningsår: 2007
Förlag: Bloomsbury Childrens Books
Utläst: 29/11

Handling
Feyre has returned to the Spring Court, determined to gather information on Tamlin's manoeuvrings and the invading king threatening to bring Prythian to its knees. But to do so she must play a deadly game of deceit – and one slip may spell doom not only for Feyre, but for her world as well.

As war bears down upon them all, Feyre must decide who to trust amongst the dazzling and lethal High Lords – and hunt for allies in unexpected places. 


Tankar om titel och omslag

Jag gillar titlarna i den här serien, även fast det också gör det lite krångligt att hålla reda på ordningen. Inget speciellt att säga om omslaget, men gillar att omslagen i serien är enhetliga.

Mina tankar om boken
Nu har jag och Camilla alltså läst vad som från början skulle vara den sista delen i serien,men som kommer att få fler delar. Den första boken var min favorit, även den andra var ganska bra medan denna inte riktigt lever upp till förväntningarna.

Man får fortsätta följa Feyre och alla de andra karaktärerna. I slutet av förra boken återvände hon som spion till den court hon en gång kom till och försöker nu skapa så mycket oreda som möjligt. Jag hade förväntat mig att hon skulle vara där längre, men den biten tog slut ganska tidigt.

Vad jag gillar med ACOWAR är att man får veta lite mer om Feyres relation till sina systrar och jag hade gärna läst mer om den. Det växer fram en förståelse för varandra som saknats i tidigare böcker och flera av de övriga karaktärernas historier utvecklas också. Dock tycker jag att det är väldigt många karaktärer inblandade och ibland blir det ganska så rörigt, att både hålla isär karaktärerna men också olika courts/hov.

Ett problem som jag har med denna bok är att den känns ganska så seg och bitvis händer det nästan ingenting och så händer det sedan jättemycket på bara några få sidor. Ibland kändes det som att man hade läst över 100 sidor utan att det hade hänt något alls, vilket inte är så bra för läsmotivationen. Mycket av boken känns som en transportsträcka och det mesta händer egentligen på de sista 100-150 sidorna. Men då är det trots allt spännande och man vill veta hur allt ska gå. Däremot gillar jag hur alla tre böckerna knyts ihop.

Maas har målat upp en intressant värld och ändå så är jag nyfiken på vad mer som kan hända i den och jag vill gärna läser mer om andra karaktärer, som till exempel Lucien, Amren, Nesta, Elain och Cassian.

Det är en helt okej avslutning,men ändå kan jag känna mig lite besviken och mycket av det handlar nog om att stora delar av boken var ganska seg och händelsefattig.

3 bra saker med boken: systrarnas relation, hur handlingarna knyts ihop och spänningen mot slutet.

Betyg: 3/5

Tidigare läst av denna författare
A Court of Thorns and Roses
A Court of Mist and Fury

Andra som bloggat om boken är  Läsfåtöljen, Tickmicks bokblogg och En blogg för bokugglor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...