16 december 2018

Min bokresa #18 - Filmer och tv-serier baserade på böcker

Camilla på Mitt bokintresse har en inläggsserie som hon kallar för min bokresa och som varje vecka har ett nytt tema. Den här veckan är temat filmer och tv-serier som är baserade på böcker.

Jag tycker det verkar som många böcker filmatiserad nu, både för film och tv-serier. Däremot är jag sämre på att hinna se dem, då jag allra helst vill läsa böckerna först.

I många fall är böckerna bättre, men när det kommer till tv-serier kan det ju ibland bara vara baserat på författarens karaktärer. Så är fallet med de senare säsongerna av Shetland, som är baserad på Ann Cleeves böcker. Barnmorskan i East end är ju till exempel baserad på Jennifer Worths memoarer, de skiljer sig åt ganska mycket och det blir som två olika verk.

Det känns som att det finns en hel uppsjö av tv-deckare som är baserade på böcker: Sherlock, Maria Wern, Morden i Sandhamn, Agatha Christies karaktärer, Morden i Midsomer, Wallander, Beck och listan kan göras ännu längre.

Det finns så många tv-serier som jag vill se, men vissa gånger vill jag ju hinna läsa böckerna först. Till exempel gäller det Game of Thrones och Outlander.

Som sagt finns det så många filmatiseringar som man vill se, och det kommer ju nya hela tiden också.

2 kommentarer:

  1. Hm glömde Shetlands serien, fast jag har ju bara sett senaste säsongen och inte tidigare, med dock läst de första fyra böckerna i serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvärtom för mig. Har bara läst någon enstaka bok, men sett alla avsnitten :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...